Kysset med hans ven - kan jeg være sammen med ham?

Vis spørgsmål

Hej :-) Mit problem er, at jeg for et halvt år siden havde noget med en dreng, vi kyssede for et halvt år siden, men vi har det ret akavet med hinanden, da vi ikke kan snakke sammen, så efter vi havde kysset, er vi nærmest "gået fra hinanden". Vi har hverken snakket om det, der skete eller noget som helst.

Mit problem er nu, at jeg faktisk har fortrudt det, der skete den gang, fordi at jeg nu er blevet vild med en af hans rigtig gode venner, og det skal lige siges, at jeg ser dem begge to hver eneste dag, så det gør det ikke ligefrem nemmere. Jeg snakker virkelig godt med hans gode ven, som jeg er vild med og vi forstår bare hinanden, mit forhold til ham er meget bedre, end det jeg har haft til ham, jeg har kysset med.

Mit spørgsmål er så, om det kan være fuldstændig ligegyldigt, at jeg har kysset med ham fyren, og om jeg skal være ligeglad med, at de er gode venner? Eller vil det bare skabe konflikter mellem de to fyre? Hvilket jo selvfølgelig ikke er min hensigt. Kan jeg være sammen med ham eller ej?

Hilsen "i tvivl", 18 år

SVAR:

Kære ”i tvivl”

Tak for din henvendelse. Dejligt at du tager dig selv seriøst og spørger ind til det, du går og spekulerer på. Jeg vil forsøge at dele mine tanker med dig om dit spørgsmål.

Vanskelig situation

Jeg forstår godt det dilemma, du står i, og det er bestemt ikke et let valg.

Det første jeg vil sige til dig er, at du ikke er bundet til drengen, du har kysset, bare fordi I har kysset. Som jeg læser dit spørgsmål, så var I ikke kærester, men måske mest af alt usikre på hinanden, og fik ikke afklaret jeres situation, så det i dag er blevet noget akavet.

Men dermed ikke sagt, at det er lige meget, og at du bare kan kysse med alle og enhver. Når man kysser med en anden, er det som regel fordi man har følelser for vedkommende, og ikke bare for tidsfordriv. Dermed mener jeg også, at du skal spare dig selv for at kysse og kramme med en anden, til du ved, at det skal være jer to.

Risiko

Du spørger, om du kan være fuldstændig ligeglad med, at de to er gode venner, eller vil det kunne skabe en konflikt imellem de to.

Jeg kan selvfølgelig ikke forudse, hvad der vil ske, hvis du bliver kæreste med hans ven, men der er helt klart en risiko for, at det kan komme imellem de to drenge, så det går ud over deres venskab.

Men deres venskab, er deres ansvar – og ikke dit ansvar. Du skal ikke søge at splitte dem, men i sidste ende er ansvaret deres.

Snak med ham

Jeg ved godt, at det er svært og sårbart, og det kan være vanskeligt, pinligt og du kan risikere en afvisning, men jeg vil råde dig til, at fortælle vennen, at du er forelsket i ham. På den måde finder du også ud af, om det er gengældt. Og når du snakker med ham om det, så fortæl også om din bekymring for deres venskab. Så må han selv fortælle dig, hvad han tænker om det.

Hvis du ikke gør noget, så sker der heller ikke noget. Men er det det, du vil.

Prøv at mærke efter i dig selv, hvad du mest har lyst til – og hvordan du kan gøre noget ved det.

Måske du har en god veninde, der står lidt neutral i forhold til de to drenge, og som du kan snakke med om det her. Vis hende evt. mit svar og tag en beslutning ud fra det.

Jeg svarer ikke entydigt på dit sidste spørgsmål, om du kan være sammen med ham eller ej. Jeg kan ikke forudsige, hvad der vil ske, men som allerede skrevet, så mener jeg ikke, du er bundet til ham, du har kysset – resten er op til dig!

Men pas også på dig selv og dine følelser.

Til sidst vil jeg bare skrive til dig, at du bestemt ikke er den eneste, der har oplevet at være i den situation. Det kan du se, ved at søge lidt på hjemmesiden.

Jeg vil også anbefale dig at læse artiklen Et trin ad gangen er det mest sikre.

Hvis der er noget, du gerne vil have uddybet, så er du velkommen til at skrive igen.

De bedste hilsner
Steen