Føler mig fortabt og forelsket - skal jeg glemme eller blive ved at prøve?
Hej, jeg kender den her dreng, som jeg rigtig godt kan lide. Han er et par år ældre end mig og vi går på højskole sammen.
Det hele startede et par dage efter, at jeg kom til skolen. Jeg sad sammen med en veninde og hendes kæreste og siger så, at jeg også vil have en kæreste, fordi jeg savner at have den tryghed og kærlighed mellem to mennesker. Hun siger så, at jeg skal blive kærester med ham, som jeg kun har kendt et par dage. Jeg tænker straks nej, eftersom det vil gå meget stærkt og vi havde egentlig ikke rigtig snakket sammen. De næste par dage er jeg så begyndt at tænke lidt om mig og ham sammen, og jeg åbner mine øjne for muligheden.
En uge efter kan jeg mærke på mig selv, at jeg godt kan lide ham, og fortæller det til ham. Han siger, at han ikke føler det samme og ser mig som en ven, da han kun har kendt mig en uges tid. Vi prøver at lægge det bag os. Men jeg bliver ved med at få flere og flere følelser for ham. Han derimod begynder at afvise mig, så være rigtig sød, så gå sin vej, så snakke med mig og så drille mig en hel del. Vi sidder så en aften og ser gyser, og da filmen var halvvejs færdig lægger han sig ned ved siden af mig, hvilket han ikke gjorde før, og hans albue og knæ rører ved mig, men han flytter sig ikke væk. I dag har vi så kendt hinanden i en måned, og her forleden spillede vi bordtennis og fordi han gik fra sit bat, så gik jeg stille hen mod det for at tage det, men han opfangede det hurtig. Jeg fik fat i battet, men i samme øjeblik tager han fat rundt om mig bagfra og sådan holder han mig i et minut eller to.
Dagen efter holder vi så en fest og han bliver rigtig fuld, men han siger til mig, at jeg skal kysse ham, så det gjorde jeg. Jeg nød det virkelig, men lidt efter går han ud som et lys. Mine veninder siger så, at jeg skal sove ved siden af ham, og det gør jeg så. Efter jeg har lagt mig, går der ikke langt tid, før han lægger sig ind til mig og holder om mig. Men da han vågner, kan han ikke huske noget, og jeg fortæller det til ham. Han sagde så i går til en veninde, at han var glad for, det var mig og ikke F, han vågnede op ved siden af. (F er en af hans rigtig gode veninder, og han kan ikke lide hende på den måde)
I går var der så fælles fest på skolen. Det var sjovt og efter klokken tolv gik vi ned på et af værelserne og fortsatte festen. Her blev det hele ødelagt, da min veninde kyssede med ham. Hun vidste godt, jeg kunne lide ham og håbede på, at vi blev kærester og hun sagde også, at hun var bedstevenner med ham, og at hun ikke lagde noget i det. Men hun glemte bare, at det var mig ikke hende, der skulle kysse med ham. Og hun har så sovet på hans værelse. Jeg ved ikke, om de har haft sex eller ej, men det der var eller måske ikke var mellem mig og ham kan være ødelagt pga at det, og jeg ved ikke, hvad jeg skal mene om det endnu. Hvad skal jeg gøre? Skal jeg glemme det eller skal jeg blive ved med at prøve? Please hjælp!! ..
S, 19 år

SVAR:
Kære S
Tak for dit spørgsmål.
Jeg har lyst til at starte med det, du nævner som udgangspunkt for det hele, nemlig din samtale med din veninde om, at du gerne vil have en kæreste, fordi du ”savner at have den tryghed og kærlighed mellem to mennesker”, som du skriver.
Dit savn er helt naturligt
Det er grundlæggende for os mennesker, at vi ønsker at blive elsket. Jeg tror, vi er skabt sådan, at vi længes efter fællesskab med andre mennesker og længes efter det intime fællesskab med en kæreste og senere ægtefælle. Så på den måde kan de fleste nok genkende den følelse, du beskriver.
Jeg har bare lyst til at udfordre dig til at overveje: Hvorfor vil du have en kæreste lige nu? Jeg tror nemlig, at det let kan ende med et problemfyldt forhold, hvis udgangspunktet for at få en kæreste er, at man savner tryghed eller måske har svært ved at holde af sig selv, og derfor har brug for, at en anden gør det. Det kan skabe en usund afhængighed af bekræftelse (og også på den måde ramme dig meget hårdt, hvis det går forbi en dag).
Giv dig god tid til overvejelse
Mit råd er, inden du kaster dig ud i et forhold: Overvej, om du er klar til det: Kan du selv se alt det værdifulde og smukke, du med garanti har i dig? Passer du godt på det, og vil du gerne glæde og elske den anden med alt det fantastiske, du indeholder? Eller vil du mest have en kæreste for at få fyldt et tomrum ud indvendig?
Overvej i stedet at bruge dit højskoleophold til at få fyldt op i selvværdsbeholderen på anden vis end at udsætte dig selv for en drengs skiftende luner. Selvindsigt kræver tid og tålmodighed – og ro indvendig, og det er ikke sikkert, den pågældende dreng kan give dig det.
Du finder næppe det, du søger hos denne dreng
Ud fra hvad du fortæller, lyder det under alle omstændigheder ikke som en fyr, som ved, hvad han vil. Han giver tilsyneladende både dig og din veninde indtryk af, at han er forelsket i jer. Du kan vælge at gå ind i det og konfrontere ham med, at han sender signaler, der går i modsatte retninger, hvis du tror, han er en type, der vil lytte. På den måde bliver han måske også mere opmærksom på, hvad det er, han gør ved jer med sin adfærd. Men du kan også overveje, om du vil bruge dine kræfter på det lige nu, eller om du vil prøve at fokusere på noget andet positivt, som gør dig glad.
Pas godt på dig selv - det er du værd
Fyren, du fortæller om, har måske et tomrum inde i sig selv, som han udfylder med pigers positive respons på sin flirtende adfærd. Han går måske bare efter bekræftelse og ikke efter at få en kæreste. Hvis det er sagen, har han nok ingen ædle intentioner om at gøre dig glad og lykkelig i et forhold. Sådan nogle fyre skal du i stedet beskytte dig mod, for du får ikke den tryghed og kærlighed, som du savner dér; det tør jeg godt garantere.
Med venlig hilsen
Benjamin Hougaard