Er porno grunden til, at han trækker sig fra mig?
Hejsa
Jeg har været sammen med min kæreste i et års tid, og det er gået super fint indtil for et par måneder siden. I starten af vores forhold var vi meget tætte og kunne nærmest ikke lade være med at sidde på skødet af hinanden. Men nu har han fuldstændig trukket sig, og jeg skal virkelig bede om bare den mindste kontakt.
For noget tid siden kom jeg til at gennemse hans gamle telefon. Her fandt jeg links, billeder, beskeder osv. vedr. OnlyFans og andet “voksen-TV”, som var gemt under noter, billeder og Instagrambeskeder. Jeg ved selvfølgelig godt, at det er et kæmpe no-go at kigge andres telefoner igennem, men jeg har haft en mavefornemmelse for længe, til at jeg kunne lade være.
Mit spørgsmål er: Er det bare en ting, jeg har misforstået? Er det helt normalt, at drenge eller piger gemmer ting som disse, når de er i et forhold? Eller er det ligesom bare et punkt af forholdet, man skal igennem? For mit vedkommende har det altid været “forkert” i mine øjne, når man er i et forhold. Men det kan godt være, det bare er mig, der har totalt misforstået noget.
Mvh en meget forvirret pige på 21, som egentlig bare elsker sin kæreste ...

SVAR:
Kære forvirrede pige
Tak for dit spørgsmål! Jeg kan godt forstå, at du føler dig forvirret og måske også skuffet eller svigtet af din kæreste, når du har fundet det på hans telefon, som du har.
“Normalt” er ikke vigtigt
Jeg kan ikke svare på, om det er normalt at have sådanne ting gemt på telefoner. Måske er det heller ikke så vigtigt at overveje, om det er “normalt” eller ej. Jeg tror, det er vigtigere at overveje, hvad den slags sider og deres indhold gør ved et menneske og et forhold: Hvilken betydning har det, at den ene kigger på og kommunikerer med sådanne sider – og at han har skjult det for dig? Det kan sammenlignes med utroskab, og jeg tror, det kan have samme effekt på et forhold, som utroskab har.
Noget er forandret
Du skriver, at han har trukket sig fra dig, og at du skal bede om kontakt, hvis du har brug for det. Jeg ved ikke, om han har trukket sig både fysisk og psykisk, men det tyder under alle omstændigheder på, at han enten ikke har de samme følelser for dig som tidligere, eller at han godt ved, han gør noget, der er skadeligt for jeres forhold, og at det giver ham dårlig samvittighed og en følelse af skam.
Præcis det gør og skaber den slags sider på nettet: Man skammer sig – bevidst eller ubevidst – og den skamfølelse gør, at man trækker sig fra de mennesker, man holder mest af, fordi man føler sig uværdig til deres kærlighed. Det er det virkelige problem – ikke så meget om det er normalt eller ikke normalt at gøre.
Tal med hinanden
Jeg ved ikke, hvor meget I indtil nu har fået talt sammen om den ændring, du oplever, der er sket i jeres forhold, men det er det, der skal til. Har du fortalt ham, hvad det gør ved dig, at du oplever, han har trukket sig? Har du sat ord på, hvordan du oplevede jeres forhold tidligere, og hvordan du oplever det nu? Og at du er ked af det og forvirret over det?
Du kan sagtens begynde at tale med din kæreste om disse ting uden at fortælle, at du har kigget i hans telefon. Jeg tror ikke, den oplysning vil bidrage med noget godt i forhold til de ting, I skal have talt om for at komme videre sammen. Man kan håbe, at han selv vil sige noget om det hen ad vejen, men indtil videre handler det om, at I begynder at finde ud af, hvad der sker hos jer begge lige nu, og hvad der skal til, for at I begynder at nærme jer hinanden igen.
Du kan måske bruge det her svar til en anden med lignenede problemstilling: Kæreste løj om porno – hvad gør jeg med min manglende tillid?
Her er flere input til jeres samtaler:
Konflikter i parforholdet
Den nødvendige tilgivelse
Kærlighed i praksis
Hvordan lærer du din kæreste at kende?
I kan også overveje, om I har brug for noget god hjælp til jeres forhold ved at tage på et PREP-kursus.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget, og at du – og din kæreste – kommer godt videre herfra.
De bedste hilsner
Eva