Er mine veninder gode for mig, når de presser mig?
Jeg har en kæreste, som har været mig utro. Mine veninder har hjulpet med at holde på hemmeligheden i ca. en måned.
Jeg føler, de presser mig til at tage et valg hurtigt, og hvis jeg tager valget om at give ham en chance mere, vil de holde mindre kontakt med mig.
Er det rigtige veninder?
B, 19 år

SVAR:
Kære B
Tak for dit brev, jeg kan godt forstå, du bliver i tvivl, om dine veninder er gode for dig. Du fortæller, at du føler, dine veninder presser dig til at slå op med din kæreste, som har været dig utro. Jeg hører det, som  at du kæmper med to rigtig svære ting.
Spørg dig selv først
Det er vigtigt, at du først mærker efter, hvad DU vil. Har du tillid til din kæreste efter hans utroskab? Har du talt med ham om det og føler, I kan komme videre i jeres forhold? Vil du gerne tilgive ham og komme videre? De spørgsmål kunne du stille dig selv først og finde ud af, hvor du står.
Snak også gerne med din kæreste om dine tanker og følelser. Hvis du når frem til at ville slå op med ham, så ved du det. Hvis du når frem til, at du tror på jeres forhold fremadrettet, så ved du det. Det er dit første skridt.
Måske kan de her artikler give input til dine overvejelser:
Min kæreste er utro
Utroskab
Skal jeg blive eller gå fra min kæreste?
Den nødvendige tilgivelse
Snak med dine veninder
Når du har overvejet nok og er klar til at tage en beslutning, er det vigtigt, du fortæller dine veninder det. Fortæl dem, at du har overvejet det meget og er kommet frem til det svar, du fortæller dem.
Uanset om svaret er at slå op eller blive, er det vigtigt, du fortæller dine veninder, hvad det har gjort ved dig, at de har givet udtryk for at ville have mindre kontakt med dig, hvis du tog en bestemt beslutning. Det lyder til, at du ikke har oplevet deres reaktioner som omsorg, men mere som et ultimatum, og at det har føltes ubehageligt for dig.
Kommunikation mellem venner
Jeg tænker, det kunne være godt for dig og dine veninder at få en snak om, hvordan I udtrykker jeres bekymringer for hinanden. Det er dejligt og vigtigt, at veninder kan fortælle hinanden, når de er bekymrede eller uenige i en beslutning. Vi kan lære meget, når vi hører på andres tanker og overvejelser. Men det er vigtigt, at det bliver sagt med respekt og omsorg. Kun på den måde bliver det nemmere at være både den, der modtager og den, der siger noget.
Det kan være nogle få sætninger, man begynder med, som får situationen til at opleves helt anderledes, fx: “B, jeg holder meget af dig, og jeg har brug for at sige noget til dig, som jeg selv synes er lidt svært. Jeg håber, du forstår, at jeg fortæller det af omsorg, og jeg er oprigtigt nysgerrig på at høre din side af situationen også. Jeg bliver bekymret når …”
Snak sammen som venindeflok om, hvordan I bedre kan kommunikere jeres bekymringer, så det opleves positivt og støttende.
Jeg håber, du kommer frem til en beslutning, du kan hvile i, og at du får en god snak med dine veninder.
Mvh
Mary A. Madsen