Er jeg en forfærdelig person?
Hej Adamogeva.dk
Først og fremmest vil jeg gerne sige, at den her hjemmeside har hjulpet mig med vildt meget, så jeg synes virkelig, det er fedt, at man har mulighed for at stille spørgsmål og få svar et sted som her!
Okay, altså jeg er en dreng på 17, som sidder i lidt en besværlig situation. Sidste år begyndte en pige og jeg at snakke meget sammen. Pigen har jeg kendt i lang tid, og vi har altid været gode venner, men så gik vi hen og blev kærester. Et halvt års tid senere gjorde vi det så forbi, og det går super godt som venner nu, heldigvis.
MEN ... Nu er det sådan, at hendes bedste veninde og jeg er begyndt at snakke meget sammen. Vi fandt så også begge to ud af på et tidspunkt, at vi kan lide hinanden. Men vi er også lidt skeptiske, både fordi hun faktisk er 20, og fordi det er min tidligere kærestes bedste veninde ...
Jeg prøver at sige til mig selv, at det nok ikke gør nogen forskel, og at det ikke burde være dét, det handler om. Men har jeg ret? Jeg vil heller ikke spolere deres venskab.
Jeg håber, det giver lidt mening, og på forhånd tak.
Venlig hilsen Mig, 17 år

SVAR:
Hej Dig!
Jeg er glad for, at du kan lide og bruger vores side. Jeg vil prøve at give dig et godt svar på dit spørgsmål.
Allerførst vil jeg gerne lige svare på, om du er en forfærdelig person. Nej, det er du ikke! Jeg tror ikke, det er godt for nogen at gå og tro, man er en forfærdelig person. Derfor er det vigtigt for mig at starte med at sige nej til dét spørgsmål. Vores kultur har en masse uskrevne regler og forventninger til, hvordan man skal opføre sig. Når man ender i en situation, hvor man er usikker på, hvordan “reglerne” er, kan man hurtigt komme i tvivl, om man gør det rigtige. Og så kan man måske føle sig som en forfærdelig person uden at være det.
Du fortæller, at du er forelsket i en pige, som er bedste veninde med din ekskæreste. Hun er også tre år ældre end dig. Du er i tvivl, om det er forkert at handle på forelskelsen – altså at blive kærester. Som jeg læser dit spørgsmål, er der mere end én grund til, at man kunne tænke, det ville være forkert. Lad os kigge lidt på dem:
Kæreste med ekskærestes ven – er det forkert?
Som jeg ser det, er det store spørgsmål, om man kan tillade sig at blive kæreste med sin ekskærestes bedste veninde – og om man spolerer deres venskab. Det er svært at svare helt sort-hvidt på. Der er ikke nogen lov eller regel, der siger, det er forbudt at blive kærester med sin ekskærestes veninde.
Kan det alligevel være forkert? Måske. Det kommer an på flere ting. Som jeg nævnte før, handler det om nogle uskrevne regler, som man i samfundet er “blevet enige om”: “Man bliver da ikke kæreste med eksens bedste veninde – det gør man bare ikke!” – sådan kunne man godt forestille sig, nogle ville sige. Men jeg er ikke sikker på, de har ret.
Som jeg ser det, stiller du spørgsmålet, fordi du ikke ønsker at såre nogen. Det er jo derfor, man overhovedet kan tale om, at det kunne være forkert.
Hvis din ekskæreste bliver meget ked af det, kan man måske sige, det er forkert.
Hvis pigernes venskab går i stykker, kan man måske sige, det er forkert.
Jeg synes tit, det bedste råd, jeg kan give er: Snak med hinanden om det. Jeg ved godt, det er meget lettere sagt end gjort – men jeg tror, det er den eneste måde, du rigtig kan finde et svar på dit spørgsmål.
Hvis din ekskæreste fortæller dig, at hun vil blive meget ked af, hvis du finder sammen med hendes veninde, så står du i en svær situation. Her er det kun dig selv, der kan afgøre, hvad der er rigtigt at gøre. Hvis man tænker koldt og kynisk over det, kan man sige: “Din ekskæreste bliver ked af det i starten, men det går jo over igen!” og det kan egentlig være et meget stærkt argument, for hvad vægter egentlig højest, hvis det skal balanceres med den glæde, som du og din nye kæreste ville kunne opleve? Det er et svært, etisk dilemma, og jeg håber for dig, at du undgår det ved at få en god snak med din ekskæreste om hele situationen.
Du spørger også, om du spolerer deres venskab. Det er nok kun de to piger, der kan svare på det. Det er godt, du overvejer det, for det viser, at du ikke vil såre andre.
Kan man spolere et venskab på den måde? Ja, det kan man helt sikkert godt.
Er det sikkert, at man spolerer et venskab sådan? Nej, overhovedet ikke.
Derfor tror jeg, det bedste du kan gøre er at prøve at snakke det igennem med dem begge to – eller måske bare med din ekskæreste.
Nu har jeg allerede skrevet meget, så jeg vil bare hurtigt komme ind på to andre overvejelser, som er en del af dit spørgsmål:
Aldersforskel – er det forkert?
Du fortæller, der er tre års aldersforskel på jer, og at det også spiller ind i dine overvejelser. Helt kort vil jeg sige: Der er ikke noget forkert i, at ens kæreste er tre år ældre. Der kan være nogle vigtige overvejelser, hvis aldersforskellen gør, at man er så forskellige steder i livet, at det kan være svært at være kærester. Måske kan du få noget ud af at læse disse to brevkasseindlæg (det er nemlig et meget normalt spørgsmål):
17 og 23 år – er der for stor aldersforskel?
15 år og han er 17 – kan det gå?
Hvor længe skal man vente med at finde en ny kæreste?
Den sidste overvejelse, som jeg ser i dit spørgsmål, kommer nok mere fra mig end fra dig. Når man snakker om uskrevne regler, synes jeg også, det er relevant at overveje, hvor hurtigt man finder sig en ny kæreste, efter man har brudt med sin ekskæreste. Både for din egen skyld og for din ekskærestes skyld. Måske vil din ekskæreste blive ked af det nu, men ikke om et halvt år eller et helt år. Et brud med en kæreste gør oftest mest ondt i starten, så måske var det godt for din ekskæreste, hvis der gik lidt længere tid.
Jeg siger IKKE, du er for hurtig. Jeg siger bare, det er en god ting at overveje. Det kan nemlig også være, det har noget at sige for dine egne følelser. På engelsk har man udtrykket “rebound-girlfriend” – det vil sige en kæreste, som man får, fordi man har slået op med sin kæreste og stadig er meget følelsesladet. I sådan en situation kan man måske opdage, at det nye parforhold slet ikke handlede om kærlighed, men om at man ikke havde lyst til at være alene, eller at man havde lyst til at “skeje ud”, fordi man var ked af det. Det tror jeg ikke er en god måde at få sig en ny kæreste på. Derfor synes jeg, det er godt at blive opmærksom på, om det er dét, der sker, eller om man rigtigt er forelsket i en ny.
Måske kan et svar og en artikel hjælpe med dine overvejelser:
Har lige slået op med kæreste og er nu forelsket i en ny!
Slå koldt vand i blodet
Jeg håber, du kan få noget ud af at læse mit svar, og jeg håber, du får en god snak med de to piger om, hvordan I alle tre kan gå videre og være glade.
Mvh. Benny