15 år og han er 17 – kan det gå?

Vis spørgsmål

Jeg er forelsket i en fyr på 17. Kan det godt gå, når jeg selv er 15?

S, 15 år

SVAR:

Hej S

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, du stiller spørgsmålet, når du er forelsket i en ældre fyr. Når man er forelsket, flyver der altid mange spørgsmål rundt i hovedet. Det er en spændende tid og kan også være en forvirrende tid.

Er to års aldersforskel for meget?

To år er ikke for stor en aldersforskel til at være i et forhold. Dog kan to års aldersforskel virke mere voldsomt, når man er 15 år og 17 år, end hvis man er fx 22 år og 24 år eller 50 år og 52 år. Det skyldes, at der i teenageårene sker en stor udvikling på nogle få år. Alt fra kropsforandringer og mental modenhed til valg af uddannelse og fremtidsplaner.

Der kan være en fare i at have et forhold, hvor de to parter ikke er det samme sted i livet. I dit tilfælde tænker jeg på dig som den yngste i forholdet og den fare, der kan være for at blive voksen for tidligt. At have en kæreste som er to år ældre end en selv, kan nemt gøre, at du kommer til at skulle tage stilling til nogle ting tidligere end ellers. Desuden, når man er forelsket, så er det svært at tage stilling til noget ud fra sit eget perspektiv, for man har tit den anden i tankerne. Man spørger sig selv: “Hvad vil han?” og så ender man tit der, hvor man svarer: “Nå, så må jeg også hellere gøre det.” Det kan være alt fra at tage stilling til, hvilke fester man vil til, hvilke venner man vil omgås, hvornår man vil begynde at have sex, hvilken skole man vil på osv.

Det kan være svært som en yngre pige at stå ved sine holdninger, når man har en ældre kæreste.

Når det er sagt, så vil jeg råde dig til at tænke over og tage stilling til nogle af de overnævnte overvejelser, så du selv ved, hvad du vil, inden et evt. kæresteforhold begynder. Det kunne være en god idé at dele dine tanker med en veninde, så du har en, som kan minde dig om, hvad dine holdninger var og er. Når man selv er klar over sine egne grænser og holdninger, er det et super godt fundament til et åbent forhold, hvor man kan snakke sammen om de forskellige ting.

Venner først

Uanset alder er det stærkeste fundament til ethvert forhold allerførst at have et stærkt venskab. Et venskab hvor man føler sig fri til at snakke om ens tanker og følelser, også når det kan være svært. Et venskab hvor man lærer at kommunikere med hinanden og være åbne.

Her er link til et svar, hvor der også er mange andre links i selve svaret, som kunne være relevante at læse: 17 og 23 år – er der for stor aldersforskel?

Jeg håber, du har fået noget til eftertanke, og jeg ønsker dig alt godt fremover.

Med venlig hilsen
Mary A. Madsen