Er jeg blevet gravid først eller sidst på måneden?

Vis spørgsmål

Hjælp, min hjerne vrider sig! Jeg havde termin sidst i oktober og kan med omvendt terminsberegner regne ud, at en dag sidst i januar skulle være befrugtningstidspunktet.

Jeg er i tvivl, om der er sket noget i begyndelsen af januar, men er sådan set 100 på, at der ikke gjorde. Kan det alligevel være muligt, at denne mand er far til mit barn, når det er 25 dage før den udregnede befrugtningsdag? Jeg kan ikke huske mine menstruationstider. Efter hvad jeg kan finde frem til, kan det ikke lade sig gøre, at faren er ham fra begyndelsen af januar.

Håber, du kan give mig et endeligt svar.

Mvh Den fortvivlede kvinde, 20 år

SVAR:

Kære fortvivlede kvinde

Tak for dit spørgsmål. Jeg vil gerne svare dig.

Hvornår blev du gravid?

Du skriver, at du havde termin sidst i oktober, og du har helt rigtigt regnet ud, at ud fra terminen var befrugtningstidspunktet sidst i januar. Ud fra den beregning kan du ikke være blevet gravid i begyndelsen af januar.

Hvornår opdagede du graviditeten?

Den ultralydsfastsatte termin er mest præcis, hvis scanningen fortages i første trimester af graviditeten (dvs. i de første tre måneder). De fleste er til nakkefoldsscanning lige i slutningen af første trimester. Efter første trimester vokser fostre med lidt varierende hastighed, og terminsdatoen kan derfor ikke sættes helt så præcist som tidligere i graviditeten.

I forhold til at kunne udelukke, at en mand, du måske var sammen med i begyndelsen af januar, kan være far til dit barn, er det derfor væsentligt, hvornår i graviditeten du blev scannet, og hvornår terminen blev fastsat.

Del dine bekymringer

Jeg kender ikke din situation: Om du er i et parforhold, eller om du er alene med dit barn. Jeg ved ikke, hvad der gør dig fortvivlet, og hvad der får din hjerne til at vride sig. Men jeg kan mærke, at det er noget, der fylder meget for dig. Derfor vil jeg opfordre dig til at snakke med en anden person om det. En person, du har tillid til, og som kender dig godt.

Hvis du har en kæreste, vil jeg opfordre dig til at fortælle ham om dine tanker. Vær ærlig, selvom det måske er svært. Hvis du er i et parforhold, har du og din partner brug for ærlighed for at kunne være trygge sammen og for at give jeres barn tryghed. I har brug for at kunne stole på hinanden og vide, at I er der for hinanden. Jeg ønsker derfor for dig, at du har frimodighed til at fortælle om det.

Måske kan du få noget ud af at læse vores artikler Utroskab og Den nødvendige tilgivelse.

En del andre kvinder er i en lignende situation, og du kan læse svar til nogle af dem på vores side. Fx det her: Meget bekymret – hvem er far til mit barn?

Jeg håber, jeg har givet dig svar, du kan bruge. Du er velkommen til at skrive igen.

Jeg vil ønske alt det bedste for dig og dit barn.

Kærlig hilsen
Anette