Hvad har jeg manglet, siden jeg valgte at være hende utro?

Vis spørgsmål

Det skete for mig som så mange andre, jeg har været min kæreste utro. Vi har været sammen i 1,5 år og hun er min første kæreste og den første, jeg har været sammen med.

Men pludselig så skete det. Jeg gjorde det, jeg aldrig troede, jeg kunne gøre, jeg var hende utro.

Jeg har taget ansvar for mine handlinger og sagt, hvad jeg havde gjort. Det knuste hendes hjerte, hvilket er forståeligt, jeg har selv oplevet sådan et tillidsbrud tæt på, da min far gjorde det samme imod min mor for 10 år siden. Man skulle tro, jeg ville have lært noget fra dengang, men jeg dummede mig og tager ansvar, for hvad jeg gjorde.

Jeg har snakket med min kæreste en gang, og hun ved ikke, om hun vil tage mig tilbage. Hun vil snakke med mig en gang til, for at stille spørgsmål og hvis jeg svarer, det hun gerne vil høre, vil hun overveje yderligere, om jeg skal have en chance til. Selvfølgelig med store konsekvenser for fremtiden og om det er besværet værd.

Jeg er ked af, hvad jeg har gjort og angrer af hele mit hjerte. Mit dilemma er bare, hvis hun tager mig tilbage og vi kommer nogenlunde igennem det her kaos, som jeg har frembragt, så ved vi begge, at om et halvt år skal vi bo hver for sig i forskellige byer, hvor der er cirka 4 timer imellem os. Vi skal begge studere i 3 år, og det er lang tid væk fra hinanden, når man er vant til at se hinanden næsten hver dag.

Jeg ved bare ikke, om jeg er det værd at gå tilbage til, jeg har såret en person, som jeg holder så meget af, og jeg ved, at intet nogensinde bliver det samme. Jeg elsker hendes familie og er blevet en stor del af den i den tid, vi har været sammen, så at have såret dem også, gør endnu mere ondt på mig selv. Jeg ved ikke, hvordan vi skal kunne klare den, hvis det bliver et langdistance forhold! Især når de næste måneder bliver hårde, hvis hun vælger at tage mig tilbage.

Hun elsker mig og jeg elsker hende, men hvad så om 5 år eller 2 år hvad så ?? Ingen kan fortælle om fremtiden. Vi er begge 19 år.

Jeg har brug for råd, jeg har brug hjælp! Hvad har jeg manglet, siden jeg har valgt at være hende utro i byen?

Men jeg ved nu, at man aldrig skal være utro, og jeg ved med mig selv, at jeg aldrig nogensinde vil være nogen anden utro igen, det er ikke det værd! Jeg vil aldrig såre en person på den måde igen, jeg skulle bare lære det på den hårde måde

Anonym, 19 år

SVAR:

Kære Anonym

Tak for dit brev.

Utroskab sætter dybe spor

Jeg kan mærke på dig i brevet, at du har tænkt meget over tingene, og at det, du har gjort, har gjort indtryk på dig. Du skriver, at du har lært lektien på den hårde måde, og at du ikke vil være utro igen efter dette her. Man kan sige, at både du og din kæreste har lært en hård lektie igennem dette. Din kæreste er selvfølgelig såret langt ind i hjertet, og hendes tillid til dig har fået et voldsomt knæk. Som du selv siger, har du prøvet noget tilsvarende i forhold til din egen far og du ved, hvordan det føles at miste tilliden til et menneske, som man stolede på.

Det er muligt at hele sår efter utroskab

Det er flot af din kæreste, at hun er indstillet på at tale om det. Selvom det betyder meget hårdt arbejde og mange snakke, er jeg ikke i tvivl om, at et forhold kan blive helt igen, selv efter utroskab.

En heling kræver at begge arbejder på det

Det jeg bare er i tvivl om udfra dit brev er, om du er indstillet på det. Jeg synes, det mest af alt lyder, som om du ikke selv længere tror på det. Som om du har mistet troen på, at det er besværet værd, som du selv siger det. Og jeg tænker, at når du har så mange tanker om, hvor svært det kan blive i fremtiden at skulle få det til hænge sammen, så er det fordi, du faktisk godt ved, hvad du vil. Måske er du ikke så meget i tvivl.

Du har et stort ansvar

Du stiller spørgsmålet, hvad du mangler i dit forhold til din kæreste, siden du kunne være utro. Jeg synes ikke, der er noget som helst, der retfærdiggør, at man er utro. Det er altid forkert, uanset hvor meget man kunne savne og mangle og være utilfreds med i det forhold, man er i. Men selve spørgsmålet, om der er noget, du mangler i dit forhold til din kæreste, er selvfølgelig et, du må forsøge at besvare.

Lige nu er det nemlig meget vigtigt, at du finder frem til, hvad du vil, og hvad du er indstillet på at yde i forholdet, så du ikke igen lover din kæreste noget, som du ikke kan eller vil holde. Du skriver, at du har taget ansvaret for det, du har gjort. Det ansvar indebærer også, at du virkelig tager din kæreste så alvorligt, at du ikke giver hende en tanke om, at du vil noget med hende, som du ikke vil holde, når I flytter længere fra hinanden og hvis det begynder at bliver hårdt. Du skylder hende, at du er 100 procent ærlig overfor både hende og dig selv.

Hvilke løfter kan du give for fremtiden?

Mit svar til dig er derfor, at du må bruge tid på at finde frem til, om du allerede inderst inde har svaret på dit eget spørgsmål. Måske har du det ikke, og måske kan det blive en hjælp for dig, at I får talt sammen. Frem for alt må du tage hensyn til dig kæreste og ikke love hende noget, som du ikke vil holde, når tingene bliver svære, og du ikke synes, din kæreste opfylder alt det, du kunne drømme om.

Et forhold til et andet menneske indebærer altid en beslutning om at ville holde sammen, også når tingene blvier hårde. Hvis du ved med dig selv, at du ikke vil det eller tror på det længere, så er det eneste rigtige at fortælle din kæreste det. For både din egen og hendes skyld.

Måske kan du også få noget ud af at læse vores artikler Utroskab og Skal jeg blive eller gå fra min kæreste?

De bedste hilsner
Eva Rasmussen