Er hun mon forelsket i en anden?
Hej adam og eva :) Jeg har set jeres svar og det hjalp. Vi snakker nu lidt mere sammen og vi har ex fundet ud af, hvad vi kan lide at lave i fritiden og hvor lang tid vi har gået til det og hvad det betyder for os. Vi følges også nogle gange, efter vi får fri fra skolen. Og det er hyggeligt nok. Vi griner også af hinandens jokes.
Men en dag da jeg spurgte hende, om hun havde en kæreste også, sagde hun, at hun havde en god ven, men de er ikke kærester endnu.
Er det bare mig, der spurgte for hurtigt om det med kæreste eller siger hun det, fordi hun ikke vil ha' mig eller er det tegn på, at jeg måske kunne være denne "ven". Jeg er bange for at miste hende. Hvad kan jeg gøre for at vise hende, at jeg vil ha' hende?
Jeg ved godt, der er tre år endnu, men hvad skal der til for at skabe et stærkere venskabsbånd mellem os og måske ændre sige til noget andet senere.
Venlig hilsen den anonyme, 16 år.

SVAR:
Kære ven!
Må jeg drille dig lidt med en talemåde: “Vil ha’ får ingenting!” Du vil ha’ hende. Prøv at vende den engang:
Hvad vil du gi’ hende?
Vil du give hende tid og rum til at tvivle og være usikker? Vil du give hende mere af dig selv, fortælle ærligt om dine styrker og svagheder, vise mere om hvem du helt ærligt er, – også når det ikke er flot? “En god ven er en, der kender alle dine fejl, – og holder af dig alligevel”. Vil du lytte til hendes mørkere og mere sårbare sider? Vil du gi’ hende modspil i samtale, diskutere, sige hende imod og komme med nye vinkler, når det er det, du mener? Må hun udfordre dig, få dig til at tænke dig om? Kan I vokse i hinandens selskab?
Kærlighed kan man aldrig kræve.
Jeg kan ikke vide, hvad hun mener med sit svar. Jeg tror ikke, du spurgte for hurtigt, – du havde vist brug for en afklaring af, om du skulle have hende ud af dine tanker igen. Hvis du mærker “eksplosionsfaren”; at nu skal du bare videre i det her, og ikke har tålmodighed til at vente mere, kan du fortælle om dig selv, – at du bliver glad i hendes selskab, og at du gerne vil være meget mere sammen med hende. Med sådanne udsagn kræver du ikke noget. Kærlighed kan man aldrig kræve. Man kan åbne sig, ønske, håbe, give hvad man har, – men det er helt og aldeles op til hende, om hun vil besvare med åbenhed for noget mere. Man gør sig sårbar ved at vise kærlighed. Og vi mennesker har rigtig svært ved ikke at have kontrol og være fuldt forsikrede på forhånd. Men derfor er det også fantastisk, hvis man i sin sårbarhed mødes af kærlighed fra den anden. For vi har ikke krav på det.
Når du har læst vores sidste svar til dig og de fsk. artikler, vi havde linket til, så vil du også se, at det aldrig er spild af tid, at opbygge et godt venskab. Det er godt at have både gode drengevenner og gode pigevenner igennem tiden på gymnasiet, så det er aldrig spild af tid, at uddybe venskabet. Om det med tiden udvikler sig til mere, må tiden vise.
Du lyder tænksom, åben og ærlig, – det lyder for mig som rigtig gode egenskaber på din vej frem, – uanset hvordan det her lige går!
Mange hilsener fra Margit (og Jesper).