Er forelsket i en pige, der kun vil være venner

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en ung fyr på 29 år. Jeg bor i bofællesskab, hvor jeg er blevet forelsket i en pige fra bofællesskabet. Hun siger, at hun kun vil være venner, men det har jeg svært ved at tro på. Jeg tror som udgangspunkt ikke på, at en dreng og pige kun kan være venner og har derfor svært ved at acceptere hendes beslutning. Jeg har sagt til hende, at jeg ikke vil være venner, fordi mine følelser for hende er stærke, men hun accepterer ikke min beslutning.

Skal jeg flytte ud af bofællesskabet for at slippe for hende, eller skal jeg give efter for hendes venskab?

P, 29 år

SVAR:

Hej P

Tak for dit spørgsmål. Det er nogle svære beslutninger og tanker, du går med.

En ond cirkel

Det første jeg tænker, når jeg læser dit spørgsmål er, at I er fanget lidt i en slags ond cirkel. I stiller begge nogle krav og vil ikke acceptere den hinandens ønsker og følelser. Det er svært at komme videre og have et forhold, både venskabs- og kærligheds forhold, hvis man ikke stoler på og accepterer den andens ønsker og følelser.
Hun vil kun være venner og vil ikke acceptere, at det er for svært for dig at være venner lige nu, og du vil gerne være kærester og har svært ved at tro på og acceptere, at I kan være venner, og derfor vil du ikke være ven med hende.

Sandheden er lettest at forholde sig til

Noget af det sværeste ved at acceptere andres beslutninger er, når man ikke kender baggrunden for deres valg. Uanset hvor svær sandheden er, er den altid lettere at forholde sig til end ikke at vide hvorfor. Du skal huske, at det ikke er dit ansvar, hvordan denne pige reagerer – det er hendes ansvar. Hvis du er ærlig, behandler hende ordentligt og giver hende en forklaring på, hvorfor I ikke kan være venner lige nu, så er det hendes ansvar at respektere dig og din beslutning.
Det kan være svært for den, der ikke er forelsket at acceptere, at den anden ikke kan/vil være venner, men jeg tænker, at det er ganske forståeligt, du ikke ønsker det. Jeg tror, de fleste har vanskeligt ved at være venner, når man er fyldt af ugengældte følelser. Nogle kan med tiden blive venner, fordi følelserne ændrer sig og finder et venskabeligt leje, men for andre kan det aldrig blive til et rigtigt venskab, da det altid vil være for svært, fordi følelserne vil dukke frem, hver gang man ser personen.

Blive eller flytte

Det kan være rigtig svært at bo så tæt på hinanden, når man ikke har de samme følelser, og det kan være hårdt at se og møde den anden, når følelser ikke er gengældt. Derfor kan jeg virkelig godt forstå dine tanker om at flytte, men jeg ved også, at det er en meget stor beslutning at flytte væk fra et bofællesskab. Derfor synes jeg hverken, at du skal flytte eller give efter for hendes ønske om venskab. Jeg tænker, det bedste du kan gøre, er det, du allerede er i gang med. Du skal holde fast i dig selv og din fornemmelse af, at det vil være for svært for dig at være venner lige nu. Det kan være svært for hende at acceptere, fordi hun måske holder meget af dig, men ikke på en måde, så I skal være kærester. Men det betyder ikke, at du skal gå på kompromis med din beslutning. Du må acceptere, at hun ikke har følelserne til at være kærester med dig, og hun må acceptere, at du har for mange og stærke følelser til at være venner med hende. Det skylder I hinanden, når I holder af hinanden. Som sagt er ærlighed det, der er lettest at forholde sig til.

Respekter dig selv og hende

Pas på dig selv og pas på hende. Det fortjener I. Vær ærlige over for hinanden. Det fortjener I. Og respekter hinandens følelser. Det fortjener I også. Jeg tror, det vil hjælpe jer begge ikke at tale sammen og være ret meget sammen det næste stykke tid, til du måske igen bliver klar til at kunne have et venskab. Så kan I tage det op igen. For jeg mener, at drenge og piger fint kan være venner, hvis der ikke er forelskelsesfølelser indblandet.
Men hvis det bliver ved med at være for svært for dig at være venner med hende, så må du acceptere, at det kan være for vanskeligt at bruge tid sammen med en, som ikke gengælder dine følelser. Og så må I bryde venskabet, selvom det kan være voldsomt hårdt, fordi du holder af hende.

Jeg håber, mit svar kan være en lille hjælp for dig. Du kan evt. læse mere i artiklen Pigevenner og drengevenner og svaret Forelsket i bedste veninde, men ser hun mig som kærestemateriale?
Måske kan du også få noget ud af at læse artiklen Ridderen på den hvide hest, som handler om de forestillinger, alle gør sig om den, vi gerne vil giftes med.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Kærlig hilsen
Dorthe Mørch Mikkelsen