Er det ok at onanere som kristen pige?

Vis spørgsmål

Hej!

Jeg er en pige på 14. Jeg har onaneret, men er nogenlunde stoppet.

Jeg vil spørge: Er det forkert at onanere, når man er kristen?

S, 14 år

SVAR:

Hej S!

Først og fremmest tak for dit spørgsmål! Jeg kan godt forstå, du gør dig tanker, om det er forkert at onanere.

Helt naturligt at onanere som teenager

Jeg vil starte med at sige til dig, at det ikke er forkert. Faktisk er det helt naturligt, når man kommer i teenagealderen, at ens seksualitet begynder at vokse frem. I forbindelse med den overgang er det også helt naturligt at ville lære sin krop bedre at kende, fx gennem onani.

Uønsket afhængighed

Som du måske har oplevet, vil onani i de fleste tilfælde give dig en oplevelse af, at det føles rart, og at du derfor har lyst til at gøre det igen. Det mønster kan gentage sig, og til sidst kan det føre til en afhængighed af onani.

Onanien er en slags erstatning for det seksuelle samvær og den nærhed, som man kunne have haft med en anden. Derfor kan onani også nogle gange ende ud i en tom følelse indeni, fordi man kan længes efter at dele sin seksualitet med andre.

Som jeg har skrevet, er der i udgangspunktet ikke noget forkert i onani, men hvis det kommer til at fylde for meget for dig, kan det blive en uønsket afhængighed. Den afhængighed kan komme til at styre dig. Derfor er det en god idé at finde ud af, hvordan du kan udforske din krop og seksualitet – men hvor du er i kontrol.

Jeg vil anbefale dig at læse vores artikler om onani:
Er onani synd?
Om onani – mest for piger

De kan måske hjælpe dig til at forstå endnu mere om seksualitet, onani og Bibelen.

Du kan også læse svar til andre, som har spurgt om noget af det samme:
Jeg kan ikke finde ud af, om onani er en synd
Forvirring omkring onani
13-årig pige: Er det sundt eller farligt at onanere?

Venlig hilsen
Charlotte