Er det fair at tænke på én fyr og være kæreste med en anden?

Vis spørgsmål

Jeg er en pige på 23 år, der er meget i tvivl om mine følelser. For ca. tre år siden havde jeg en flirt kørende med en fyr, hvor jeg bare kunne mærke, at jeg var forelsket. Følelserne var ikke helt gengældt, så vi blev aldrig kærester, og kontakten sluttede få måneder efter, vi lærte hinanden at kende.

Problemet er, at jeg stadig tager mig selv i at tænke på ham dagligt, selvom jeg nu har en anden kæreste! Min nuværende kæreste har jeg været sammen med i ca. 1½ år. Jeg holder utrolig meget af ham, og han behandler mig bedre, end nogen anden fyr har gjort. Han har en kæmpe kærlighed til mig, men jeg føler ikke, jeg kan give ham den samme kærlighed tilbage, for burde jeg ikke kunne det, hvis jeg elskede ham? Da jeg lærte ham at kende, følte jeg en gnist, men bare ikke den samme som med min tidligere flirt. Men jeg tænkte, at det nok skulle komme, og det begyndte at give mere og mere mening at blive kæreste med ham. Jeg har også svært ved at forstille mig en fremtid uden ham – tanken om et liv med ham gør mig glad.

Men nu kommer mit store spørgsmål. Hvordan kan det være, at jeg stadig tænker på min tidligere flirt? Og betyder det så, at jeg ikke elsker min nuværende kæreste? For man kan vel ikke være sammen med en og samtidig tænke på en anden? Jeg kan mærke, at mine følelser går mig mere og mere på, og jeg er ved at blive sindssyg. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, og hvordan jeg skal forholde mig til mine følelser. For hvis jeg skal være ærlig, så vil jeg ikke kunne bære at miste min nuværende kæreste. Jeg føler bare ikke, det er fair at være sammen med ham, men stadig tænke på en anden?

Hvad skal jeg gøre?

SVAR:

Hej med dig!

Tak for dit gode brev til brevkassen, hvor du modigt stiller et spørgsmål, som jeg tror rigtig mange andre også gerne vil have svar på, men ikke tør spørge om!

Forhold har fine kvaliteter

Allerførst vil jeg gerne understrege, at det, du har med din nuværende kæreste, lyder vældig godt! Når du skriver, at tanken om et liv med din nuværende kæreste gør dig glad, og at du har svært ved at forestille dig en fremtid uden ham, så er det det, du skal holde fast i. Denne glæde er et rigtig godt mål for, at jeres forhold har kvaliteter, der gør det langtidsholdbart.

Forelskelsestiden er ved at være forbi

Samtidig nærmer I jer den tid, hvor forelskelsen holder op, og forholdet får en mere permanent karakter. Sådan set er det jo en fin ting, men det betyder også, at den stormende forelskelse er lidt på aftagende for at blive erstattet af den dybere følelse af kærlighed og trofasthed.

Forelskelse er helt fantastisk, og mange savner magien, når den damper af. Det kan næsten være skræmmende. Men det, du og din kæreste er på vej ind i, er meget større og dybere. Du kan læse meget mere om forskellen på forelskelse og kærlighed her

Forelskelse falmer med tiden

Når du savner din tidligere flirt, så vil jeg derfor gætte på, at det mere er følelsen af forelskelse, du savner. Måske var det med ham den allerførste gang, du havde den følelse i fuld udfoldelse? Det har garanteret været helt fantastisk, men den følelse var også falmet efterhånden, hvis I var blevet kærester.

Det, du investerer i, vil fylde

Nu kommer så den svære del. Du tænker dagligt på din gamle flirt, og det er ved at gøre dig skør. Du har altså erfaret, at man ikke kan styre sine tanker – kun hvad man gør med dem!

Måske kan du gøre sådan: Når du får tanker om ham, så begynd i stedet at tænke på, hvor taknemmelig du er for din kæreste. Tænk på, hvad han gør for dig og tænk over, hvad du kan gøre for ham. Gør det gerne meget konkret. Hvis du er til at lave lister, så gør det. Det virker måske ikke så romantisk, men det kan det blive. Brug al din tid og energi på at investere i forholdet. Det, du investerer i, vil fylde dit hjerte!

Gør hverdagen til noget særligt

Måske mangler I også lidt fest? Denne coronatid har været svær for alle. Alt det sjove må vi ikke. Måske kunne du og din kæreste være kreative og finde noget spændende at være sammen om? Noget, der løfter jer ud af hverdagen og gør den til noget særligt. Bringer magien tilbage! Du kan læse mere om kærlighed i praksis her.

Altså, spørgsmålet er ikke om det er fair – spørgsmålet er: Er du klar til det hårde arbejde, det somme tider er at vælge og gøre det rigtige? Det håber jeg meget og ønsker jer alt godt i fremtiden!

Venlig hilsen
Tove