Er det en god idé at bruge p-piller, selvom man ikke har sex?

Vis spørgsmål

Hej AdamogEva.

Jeg har overvejet at begynde på p-piller. Jeg har ikke haft samleje og planlægger heller ikke at have det i den nærmeste fremtid. Er det så stadig en god idé at begynde på dem?

Hilsen M, 18 år

SVAR:

Hej M

Virkning af p-piller

P-piller bruges for at forhindre graviditet. De har så den gode virkning, at man får kontrol over sin menstruation, bløder mindre, oftere færre dage, og nogle får færre smerter.

P-piller gives til kvinder, der har behov for prævention. Derudover kan de bruges, hvis man har mange problemer med sin menstruation som fx mange smerter eller voldsomme blødninger. Nogle konkurrence-idrætsudøvere anvender p-piller for at kontrollere deres menstruationscyklus.

Bivirkninger ved p-piller

Hvis du ikke har behov for prævention og ikke har større problemer med din menstruation, skal du ikke tage p-piller. Der er nemlig også bivirkninger ved p-piller. De kan give vægtøgning og humørsvingninger. Desuden øger de risikoen for at få en blodprop, og det kan være farligt.

Bivirkningerne er størst de første måneder efter opstart af p-piller. Derfor skal man ikke stoppe p-pillebehandlingen, efter den er påbegyndt, med mindre det er for en lang periode. Du skal derfor heller ikke begynde på p-piller for “bare lige at prøve”, og hvis du er begyndt, skal du ikke stoppe for “bare lige at se om der kommer en normal menstruation”.

Du kan læse mere om p-piller i artiklerne
Info om p-piller
Rod med p-pillerne
Prævention

Jeg vil derfor anbefale dig at vente, til du får behov for p-piller.

Mvh Signe