Er det dumt at kysse med min ekskæreste?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva – tak på forhånd.

Fest hos ekskæresten
Jeg er blevet inviteret til en fest hjemme hos min ekskæreste, som jeg har sagt ja til. Mange af mine venner kommer, så jeg kommer ikke udelukkende pga. ham. Han var min første store kærlighed, og derfor er der stadig en masse følelser. Jeg har lavet noget med nogle andre efter ham, men jeg er stadig forelsket i ham.

Ingen kontakt i et år
Vi prøvede at være venner på efterskolen, men jeg havde nogle følelser i klemme, så derfor var det bedst for mig, at vi stoppede med at snakke og ses. Vi var godt nok kun sammen i 3 måneder, men det var nogle af de bedste 3 måneder, jeg kan huske fra efterskoleåret. Vi har kun set hinanden til vores fælles venners arrangementer, hvor jeg i beruset tilstand hver gang endte med at sidde sammen med ham og sige, at jeg savnede ham og alt det der.

Positive signaler
Det er nogle positive signaler, han har sendt mig, siden vi slog op og stoppede med at snakke. Så vi er stadig venner, som ikke ses, men som måske bare gerne vil være sikre på, vi altid kan se hinanden (sammen med andre) Jeg er ikke helt sikker. Udover det ved jeg, han kom over mig for længe siden. Med hensyn til venskab kunne jeg godt se mig sammen med ham som venner, der bare mødtes. På den anden side ikke helt, da vi ikke har snakket sammen så længe, og jeg ikke ved, om jeg ville kunne pga mine følelser.

Kysse eller ej?
Jeg skriver til jer, fordi jeg er lidt i tvivl, om det er dumt at lave noget med ham eller ej. Jeg ved inderst inde, jeg vil, og jeg ikke vil fortryde det. Men jeg vil fortryde, hvis jeg får noget med ham, og han ikke har ændret sig, siden vi slog op. At han stadig er den samme med mangel på modenhed, og vi straks falder i de gamle roller igen. Jeg har i lang tid ville lave noget med ham, hvilket nok ikke ændrer sig. Også selvom jeg nok en dag finder en anden, der ikke overser mig eller ikke ser mig som sin anden prioritet. Men ham vil jeg nok altid have et ømt punkt for, da det også var ham, jeg mistede min mødom til.

Mvh. E, 17 år

(forkortet af red)

SVAR:

Kære E

Mange tak for din henvendelse og spørgsmål. Jeg kan godt forstå, du har svært ved helt at finde ud af, hvad du skal gøre. Jeg vil forsøge at svare dig så godt som muligt.

Ømt punkt for ham

Jeg tror, det giver mening at begynde med slutningen af din henvendelse, for du skriver det nemlig rigtig godt selv: “Men ham vil jeg nok altid have et ømt punkt for, da det også var ham, jeg mistede min mødom til.” Jeg mener, det giver rigtig god mening på flere måder. Lad mig prøve at forklare:

Der knyttes et særligt bånd, når vi er sammen med et andet menneske på en så intim måde. Når man har en kæreste, siger man egentlig til hinanden: “Du er noget helt særligt og specielt for mig. Jeg vil dele mig selv med dig på en anden måde end med alle andre.” Og det gælder både, når der er sex i forholdet og ikke.

Hvis man en dag slår op, oplever mange, det er svært at slippe ekskæresten helt, særligt hvis det ikke var en fælles beslutning. Derfor er det også rigtig svært for mange at være venner, efter man har slået op. For nogle er det mærkeligt, for andre svært, akavet eller hårdt, og for andre gør det ondt, fordi man hele tiden bliver mindet om den, man gerne vil have og ikke kan få.

Ven med ekskæresten

Ofte vil en ekskæreste kunne vække noget i os, fordi vi tidligere har haft stærke følelser for den person og været tæt sammen, også selvom vi ikke længere er forelskede i personen. Og minder om rare følelser og intimitet kan komme op til overfladen, hvis man ser eller tænker på den anden. Det betyder dog ikke nødvendigvis, at det vil være en god ide at være sammen igen.

Jeg har flere gange oplevet, at som tiden går, er der noget, der ændrer sig. Det er ofte, som om jeg ikke helt kan huske, hvordan det faktisk var. Nogle gange har jeg tendens til kun at huske de gode ting, og de grunde, vi valgte at slå op på, kan virke som små bagateller. Det kan næsten, selvom det er mange år siden, give mig lyst til at være tilbage i det forhold, der var så godt.

Jeg har mange gange hørt både mig selv og en masse andre sige: “Hvis vi bare havde gjort …” eller “Hvis bare vi havde sagt …” Vi kan komme til at tro, at hvis bare vi havde gjort eller sagt eller ændret en lille smule, så ville det hele være godt og rigtigt. Både af egen og andres erfaring må jeg sige, at det desværre oftest ikke er tilfældet, og det er svært at starte eller genstarte et forhold på gerne at ville ændre den anden – eller sig selv.

For og imod

Når det kan være svært at træffe den rigtige beslutning eller finde ud af, hvad man gerne vil, så kan det være en rigtig god idé at skrive for og imod ned.

Der er to sider af din problemstilling: At kysse og lave noget med din ekskæreste – eller lade være. Skriv fordele og ulemper for både det ene og det andet. Det giver et ret godt overblik, og du kan måske blive klar over, at det, der virker bedst på kort og langt sigt, måske ikke er det samme.

Hvis han ikke gengælder følelserne

Jeg kan rigtig godt forstå, at du får/har lyst til at være sammen med ham igen. Men du skriver, at du ved, han kom over dig for længe siden, så måske vil det gøre godt for dig også at komme videre. Det betyder ikke, at der ikke altid vil være en plads til ham i dit hjerte, men det er også ok.

Det kan være svært at holde styr på sine følelser, og nogle gange savner og ønsker vi mere de gode ting ved en ekskæreste, forestillingen om ham og tanken om at have en, der holder særligt af dig, mere end det lige præcis er ham. Jeg tror, at hvis man er sammen med en, som man har følelser for, men som ikke gengælder dem, så gør det ekstra ondt bagefter.

Pas på dig selv – du fortjener det

Når du fortæller, at du nogle gange til fælles venners arrangementer har fortalt ham, at du savner ham, men at han ikke har sagt det samme til dig, så vil jeg gerne opfordre dig til at passe på dig selv. Det fortjener du.

Med det mener jeg, at du har fortalt ham, hvad du føler, og nu er det så hans tur til at reagere, hvis der skal være noget. Jeg er bange for, at du kan komme til at blive skuffet og ked af det, hvis du bliver ved med at tage initiativ, som han ikke gengælder. Når der kommer nogle af dine gode efterskolevenner til festen, så vil jeg opfordre dig til at hygge dig med dem i stedet.

Dit eget råd

Nogle gange, når jeg har svært ved at finde ud af, hvad jeg skal gøre, så forestiller jeg mig, at det er en anden, der spørger mig om et råd. Jeg ser fx min mand, en veninde eller kollega foran mig, der spørger mig til råds om det, jeg ikke selv kan finde ud af.

Fx: Hvis det nu var din veninde, der spurgte dig, om hun skulle kysse og lave noget med sin ekskæreste, som ikke havde opfyldt hendes behov og ikke satte hende i første række; en ekskæreste, som hun havde fortalt flere gange, at hun savnede, men som ikke havde sagt det tilbage; en ekskæreste, som hun ved, er kommet over hende. Ville du så råde hende til at kysse ham eller lave noget med ham?

Det hjælper nogle gange mig til at se på situationen fra en anden side og på en anden måde. Hvis jeg fx er meget træt eller påvirket af følelser, kan jeg godt få svært ved at mærke mig selv, mit selvværd og selvtillid, og hvad der vil være godt for mig, og så kan det være en måde hjælpe mig selv på.

Dine ønsker

Du kan også prøve at skrive ned – og forsøge at lade være med at tænke på din ekskæreste – hvad du kunne tænke dig i en kæreste. Hvordan skal han være? Hvilke værdier og egenskaber skal han have? Hvordan skal jeres forhold være? Hvordan vil du gerne være sammen med ham osv.? På den måde kan du både blive klar over, om din ekskæreste faktisk indeholder det, du gerne vil have, eller om det er “gammel” kærlighed, (som man gerne må have et ømt punkt for men ikke skal dyrke), og du kan begynde at se på, hvad der vil være godt for dig fremover.

Jeg håber, du kan bruge noget af det, jeg har skrevet, og ønsker dig alt det bedste med at finde ud af, hvad du skal gøre i forhold til din ekskæreste.

Mange kærlige hilsner fra
Dorthe Mørch Mikkelsen