Er der sæd nok, hvis man onanerer ofte?

Vis spørgsmål

Hej, jeg har et spørgsmål. Hvis man onanerer gennem dagen, og så vil man dyrke sex med ens kone eller kæreste, og man har tænkt sig at få et barn. Er der nok sæd? Fordi hvis man onanerer, har man så ikke brugt det? Og hvor lang tid skal man vente, indtil der er nok igen?

Alex, 17 år

SVAR:

Hej Alex

Det korte svar er: Der er altid nok sæd.

Sædceller bliver hele tiden dannet i testiklerne. Hvis du onaner flere gange om dagen, så vil du måske opdage, at din udløsning bliver mindre og mindre for hver gang. Det betyder ikke, at du kan onanere så meget, at der til sidst ikke vil være flere sædceller i udløsningen.

Du kan aldrig komme til at mangle sædceller på grund af at onanere meget. Mængden af sæd vil typisk være genoprettet næste dag. En almindelig udløsning er 2-5 milliliter, og indeholder 40-300 millioner sædceller pr. milliliter. Det er rigeligt til at befrugte! Selv hvis du onanerer flere gange om dagen, så bliver dit sædcelleantal ikke så lavt, at du ikke kan gøre en kvinde gravid.

Mvh Jonas