14 år og onanerer - er det normalt, der ikke kommer så meget sæd ud?
Hej. Jeg er en dreng på 14 år som onanerer meget i nogle perioder. Der var en periode, hvor der kom meget sæd, og jeg kunne også "skyde" lidt med det. Det er 3-6 måneder siden, jeg stoppede med at onanere, men nu, hvor jeg er begyndt igen, er det lige som om, der ikke kommer noget sådan rigtig andet end mit hoved bliver vådt eller slimet, eller hvad I vil kalde det. Jeg ville bare høre, om det er normalt ikke at få så meget sæd ud, når man er i min alder.
Hilsen
Dreng på 14 år

SVAR:
Kære dreng på 14
Dét, som du beskriver, er ganske normalt. Mængden af sæd ved hver udløsning kan godt variere. Hvis man onanerer ofte, vil mængden af sæd typisk være lille. Hvis man holder længere pauser vil mængden af sæd typisk blive større.
Mht. til det at kunne "skyde": Sæden passerer ud af kroppen igennem urinrøret. Urinrøret i penis er omgivet af de såkaldte svulmelegemer, som fyldes med blod, når man har rejsning. Hvis svulmelegemerne er helt fyldt med blod, øges trykket inde omkring urinrøret, som derfor bliver mindre. Hvis svulmelegemerne er helt fyldt med blod, vil nogle kunne opleve, at de kan "skyde" med sæden. Det er udtryk for at trykket er højt inde i urinrøret, fordi urinrøret er mindre pga. af at svulmelegemerne er helt fyldt med blod. Når trykket er højt inde i urinrøret, kommer sæden ud med højere hastighed, og nogle vil opleve at kunne "skyde".
Andre gang er svulmelegemerne ikke helt fyldt med blod, når man har udløsning. Derfor er trykket inde i urinrøret mindre, og derfor kommer sæden langsommere ud.
Der er således en helt naturlig forklaring på det, du oplever, og det er helt normalt.
Boje Kvorning Ehmsen