Elsker hende, men bange for at ødelægge venskabet - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hey. Jeg har gennem længere tid haft en veninde. Vi har kendt hinanden i 3 - 4 år nu, og vi er simpelthen så gode venner og tæt knyttet.

Men nu er jeg begyndt og få følelser for hende, og har gennem længere tid kunnet sige, at jeg holder lidt mere end bare af hende, altså jeg kan sige, jeg elsker hende. Men problemet er, at jeg ikke tør erkende mine følelser overfor hende, da jeg er bange for at ødelægge vores venskab og bryde vores tæt knyttede stærke bånd til hinanden!

Er ved at blive sindsyg af at tænke på det, og det gør jo også ondt på mig!

Håber I kan hjælpe mig en smule.

Tak på forhånd

MVH TJ, 21 år

SVAR:

Kære TJ

Mange tak for din mail til AdamogEva.dk

Jeg synes, det er rigtigt godt, at du tager dig selv alvorlig. Du prøver, at gøre noget ved din situation ved at skrive til AdamogEva.dk .

Gode venskaber er værd at værne om

Ja, du er inde på det at have en rigtig god ven er simpelthen bare super og alle tiders. Netop det at have et godt fællesskab med hinanden, kunne snakke sammen og være fortrolige med hinanden, have det sjovt sammen og meget andet.

Gode venskaber kan udvikle sig til mere

Det er jo netop disse elementer (og lidt flere), der også findes i et parforhold. Så når du er i et godt venskabsforhold, er der grobund for andre følelser, end der er til stede i venskabet - nemlig forelskelse.

Det er en chance at tage

Hvis jeg bare kunne sige, at du skal bare gøre sådan og sådan, så bliver det hele godt. Det kan jeg ikke - netop fordi der skal 2 personer til et forhold. Du er selv inde på den risiko, der kan være forbundet med at fortælle hende om dine følelser, og det er rigtigt. Der en fare for, at hun ikke har følelser over for dig, på samme måde, som du har over for hende.

Det kan også være, at hun har det på samme måde, som du. At hun har forelskelsesfølelser for dig, men er bange for at udtrykke det.

En mulighed kunne være, at vise hende den mail, som du har sendt til AdamogEva.dk. Så slipper du i første omgang for at sige, hvad du føler, men hun kan læse den, og deraf kan der udspringe en snak om, hvad I hver især tænker/føler.

Jeg tror, at det vil være svært at komme videre med dine følelser, hvis du ikke får en afklaring på, hvad hun føler. Du vil selvfølgelig blive ked af det eller blive rigtig glad, alt efter hvad hun siger.

Du kan have brug for en afklaring

Du skriver, at det også gør ondt på dig.

Ja, og denne smerte kan gå hen at blive værre, hvis du ikke får gjort noget. Specielt når du er sammen med din ven, da du jo så hele tiden er hendes nærvær bevidst. Der kan være risiko for, at du bliver mere og mere indelukket, da du jo så vil holde dine følelser mere og mere under kontrol. En ulempe ved, at du f.eks. trækker dig er, at hun kan sidde tilbage med oplevelsen af, at hun tror, at hun har gjort noget forkert, eller at du ikke vil hende.

Jeg håber, at du kan bruge mit skrevne ord til noget, og jeg ønsker det bedste for dig og din ven.

Venlig hilsen
Dennis