Efter break-up – hvad er Guds vilje med mig?

Vis spørgsmål

Hej!

Jeg står lige nu et sted i livet, hvor jeg næsten ikke ved, om jeg gider leve eller ej. Jeg er lige kommet ud af et godt forhold. Det havde varet næsten 5 måneder. Han er alt, hvad jeg kan drømme om i en kæreste. Især da han også er kristen. Vi havde planer om/håbede på at tilbringe resten af livet sammen. Vi har haft et langdistanceforhold, som har fungeret. Og jeg har aldrig følt mig så tryg og sikker på, at det var det her, Gud ville med mig.

For nylig fortalte han, at han følte, Gud havde sagt til ham, at det ikke var hans vilje, vi var sammen. Han var ret så sikker på det. Men han vidste ikke hvorfor.

Jeg har aldrig været så frustreret og ked af det, som jeg er nu. Hvis vi begge vil hinanden, har Gud med og har det godt sammen, hvorfor kan vi så ikke være sammen?

Jeg ved, at Gud altid er der for mig, vil det bedste for mig. Men jeg kan ikke se meningen i det her. Jeg kan ikke se, hvorfor jeg skal blive på jorden, når jeg har det så skidt, når jeg i princippet bare kan komme op til Gud og have det fedt. Den (måske) eneste grund til, at jeg ikke gør det er, at jeg ikke vil påføre smerte til menneskerne omkring mig, såsom familie og venner. For jeg ved, at jeg er elsket. Jeg kan bare ikke se noget godt lige nu.

– fra en meget fortvivlet pige, der snart ikke kan mere ...

(forkortet af red.)

SVAR:

Kære fortvivlede pige

Tak, for din besked til os her på AdamogEva.dk. Det er virkelig klogt af dig at dele dine tanker og frustrationer midt i den situation, du står i. Jeg håber, mit svar kan være med til at give dig fred og afklaring og hjælpe dig op af det hul, du befinder dig i.

Gud og forelskelse

Jeg forstår din hjertesorg. Det er en svær situation, når fyren man er forelsket i slår op. I din situation lader det dog til, at du er mere frustreret på Gud, end du er på din ekskæreste, fordi I begge mener, det er Gud, der ønsker, I skal slå op.

Guds veje er uransagelige, som Paulus skriver i Romerbrevet kapitel 11 vers 33-34. Vi kan umuligt kende det fulde omfang af hans planer. Derfor kan han godt have en skjult plan med først at føre os én vej for derefter at åbenbare sin plan i en anden retning. Min erfaring siger mig dog, at man skal være yderst varsom med at tolke Guds vilje ind i kæresteforhold. Når man er forelsket, flagrer der så mange følelser rundt i kroppen og hovedet – som du også mærker nu – at det er meget svært at adskille disse personlige følelser fra Guds vilje.

Jeg tror, at Gud kun i meget sjældne tilfælde fortæller mennesker, hvem de skal være kæreste med eller giftes med. I langt de fleste tilfælde er det en opgave for vores vilje, følelser og fornuft selv at vælge kæreste og ægtefælle. Derfor nævner vielsesritualet heller ikke noget om, at Gud har ført mennesker sammen, men man bliver derimod spurgt, om man vil tage ansvaret for det valg, man har truffet – resten af sit liv.

Du skriver: “Hvis vi begge vil hinanden, har Gud med, og har det godt sammen, hvorfor kan vi så ikke være sammen?” Jeg er helt enig. Det, du opremser her, er opskriften på et godt parforhold. Men da din ekskæreste nu ikke har den samme følelse af forelskelse som før, vil I ikke længere hinanden lige meget, og derfor er det måske bedst at gå hver til sit.

Langdistanceforhold og “happily ever after”

Du fortæller, at I har været kærester i næsten fem måneder. Samtidig fortæller du, at I ikke har været sammen i tre ud af disse fem måneder. Det er svære vilkår for et kæresteforhold. Det er ikke nemt at have et langdistanceforhold og slet ikke, hvis man ikke ses indimellem. Det kan gøre det endnu sværere at opretholde forelskelsen eller tiltrækningen. Så et godt råd er at bruge meget tid sammen i virkeligheden, fordi beskeder og chats aldrig kan gøre det ud for virkeligt samvær.

Det er fedt for jer, at I var kærester i fem måneder. Fem måneder kan være en rigtig god begyndelse på et forhold, der varer resten af livet, men det er svært at vide efter de første fem måneder. Mange finder først deres livspartner i en meget senere alder, og mange har to eller flere kærester, før de finder den, det skal være. Der er ingen grund til at komme sammen med en, som man fra starten af ved, man ikke gider bruge resten af livet med. Men vær tålmodig og sæt ikke den forventning til dig selv eller din kæreste fra dag 1, at I skal være sammen “happily ever after”. Det er en vished, som vokser frem i løbet af forholdet.

Find en at tale med

Jeg tror, det vil være godt for dig at dele dine mørke tanker med en voksen, du har tillid til. Måske en af dine forældre, din præst eller ungdomsleder kan bruges? Det er for meget helt alene at bære tanker om selvmord. Hvis du ikke ved, hvordan du skal få begyndt samtalen, kan du vise dit spørgsmål og det her svar. Så er I allerede i gang.

Til sidst vil jeg bare sige, at dit liv er meget mere end din kæreste! Det er også fyldt af gode venner, familie og interesser, som ikke er værd at smide på porten pga. én person – uanset hvor fantastisk denne ene person er. Og stol på, at Gud med tiden vil hele dit hjerte.

Måske kan du få noget ud af at læse artikler og svar til andre i vores tema Kærestesorg.

Skriv endelig, hvis du har flere spørgsmål!

De kærligste hilsner
Line