Bruger minipiller – hvorfor har jeg ikke fået min mens?

Vis spørgsmål

Hej.

Jeg er næsten lige begyndt på minipiller. Jeg nåede til omkring slutningen på pakken, og jeg havde ikke fået menstruation. Jeg er nu næsten en uge inde på en ny pakke, og har stadig ikke fået den. Og min menstruation plejer at være meget regelmæssig. Er det normalt?

I slutningen af pakken, hvor jeg skulle have haft menstruation, havde jeg også ubeskyttet sex, da jeg havde glemt at tage min pille den dag. Jeg tog min pille dagen før klokken 22, og vi havde sex klokken 02 dagen efter (eller det er vel to dage efter). Mit spørgsmål er, om jeg kan være gravid, selvom det skete på det tidspunkt, hvor jeg burde have haft menstruation?

M, 15 år

SVAR:

Kære M

Mange tak for dit spørgsmål – det er du helt sikkert ikke den første, der har oplevet!

Om minipiller

Som du nok ved, skal minipiller tages på præcis samme tidspunkt hver dag, for at man kan være sikker på, de beskytter mod graviditet. Hvis man kommer til at tage pillen bare tre timer for sent en dag, bør man bruge kondom de næste syv dage samtidig med, at man fortsætter med pillerne.

Så helt generelt kan man sige, at minipiller er en dårlig løsning, hvis man har svært ved at huske at tage en pille på et præcist tidspunkt hver dag. P-stav, spiral eller p-piller kan måske være en bedre løsning. Jeg vil anbefale dig at tage en snak med din læge om prævention for at finde ud af, om minipiller er den rette løsning for dig.

Cyklus og samleje

Du skriver, at du har glemt at tage en minipille i slutningen af din cyklus, hvilket giver mindre risiko for, at du kan være blevet gravid, end hvis det var først i din cyklus. Dog kan jeg ikke 100 % love dig, at du ikke er blevet gravid! Jeg synes, du skal tage en graviditetstest 2-3 uger efter, du havde glemt minipillen og havde samleje – sådan kan du få det mest præcise svar.

Minipiller er kendt for at have forskellige bivirkninger, blandt andet uregelmæssig menstruation og pletblødninger. Det kan man særligt opleve de første 2-3 måneder efter, man begynder at bruge minipiller.

Kønssygdomme

Måske ved du det allerede, men flere studier viser, at 25 % af alle unge tror, at minipiller og p-piller beskytter mod kønssygdomme – men det gør de ikke!

Hvis du har samleje med en ikke-fast partner, vil jeg derfor kraftigt anbefale jer at bruge kondom under alle omstændigheder.

Nervøs for at være gravid

Jeg kan sagtens forstå, du er nervøs for at blive gravid. 15-årige har sjældent en graviditet øverst på ønskesedlen, og derfor er der endnu større grund til at være bevidst om det ansvar, man har, når man vælger at have sex.

Først vil jeg råde dig til at tænke over, om ham, du har sex med, er en god fyr. Er han en, du har det godt med, og som gør dig glad?

For det andet synes jeg, du skal tænke over, om han kan hjælpe dig igennem et valg om at skulle beholde eller vælge et eventuelt barn fra. At skulle stå over for valget om en abort har konsekvenser for både din krop og psyke – så sørg for at være godt beskyttet mod graviditet, når du har samleje.

Jeg håber, det var svar på dit spørgsmål – ellers er du velkommen til at skrive igen.

Mvh Lisbet Due