Bekymret for første gang - hvad gør vi?
Hej adamogeva.
Min kæreste og jeg skal giftes til sommer, men min søde kæreste er meget bekymret for, hvordan det skal gå med at have sex første gang. Jeg kan godt mærke på hende, at der er noget, der går hende på og som piner.
Jeg har prøvet at berolige med at sige, at vi elsker hinanden, og at jeg har det på samme måde, og at det hele nok skal gå. Hvordan kan jeg støtte min dejlige kæreste? og hvordan kan vi støtte hinanden i det? Hvordan kan vi sænke de høje forventninger, som vi har?
Med stor tak - J, 25 år

SVAR:
Kære J
Tak for din henvendelse til AdamogEva.dk. Det er et vigtigt spørgsmål, du skriver ind til os med. Jeg er glad for din frimodighed til at stille det her på siden.
Din kæreste og dig skal giftes til sommer. Det er en stor beslutning, I har taget om at sige ja til at leve jeres liv sammen. Lad mig starte med at sige hjertelig tillykke med det!
I har i den forbindelse begge bekymringer omkring det at have sex for første gang. Du spørger, hvordan I kan støtte hinanden, og hvordan I kan arbejde med de forventninger, I har til, hvad sex er for en størrelse.
Forventninger
Sex mellem to mennesker, der elsker hinanden, er mere end to nøgne kroppe, der møder hinanden. Det er en forening mellem to mennesker, der inkluderer en særlig nærhed og intimitet. Dette kan for nogle virke smukt, mens det for andre kan være skræmmende at tænke på.
Det lyder til, at din kæreste og du selv gør jer forskellige forestillinger om, hvad sex er og om I kan få et til at fungere sammen. Det kan være, I har tanker om praktiske ting som stillinger, smerte, tempo, varighed mm. Her vil jeg opfordre jer til at læse artiklen Sex den første tid – i praksis.
Det kan også være mere følelsesmæssige emner om fornemmelsen for nærhed, intimitet, tryghed mm. Her vil jeg anbefale artiklen: Vejen til god sex.
Mange forskellige spørgsmål kan lede til usikkerhed. Måske første skridt på vejen for jer er at se nærmere på, hvilke tanker I hver især gør jer praktisk og følelsesmæssigt omkring det at skulle have sex for første gang. Dette kan være med til at skabe et godt fundament for sex, hvor I har tryghed og tillid til hinanden både fysisk og psykisk.
Måske kan I også få noget ud af at læse flere artikler og svar til andre i temaet Den første gang.
Åbenhed og ærlighed
En vigtig ting at nævne i forbindelse med at skulle snakke med hinanden er åbenhed og ærlighed. Vær frimodige til at bære en åbenhed og en ærlighed ind i samtalen. På den måde bliver det lettere for begge parter at møde hinanden og respektere hinanden.
Ærligheden og åbenheden kan være med at fjerne noget af usikkerheden, idet det kan sætte fokus på emner, der ellers har været tabu, hvilket videre kan give vished og større forståelse om sine egne samt den andens ønsker og behov.
Hvis din kæreste f.eks. er nervøs for, om hun bryder sig om at blive rørt på brysterne under sex, kan det være rigtig godt at få det italesat. Hermed kan I sammen udforske dette område, uden at hun skal være ked af at afvise under selve akten eller være nødt til at gøre noget, hun ikke har lyst til.
Ingen facitliste
Umiddelbart gætter jeg på, at I allerede i kærestetiden er begyndt at forberede jer på det, der er i vente. Brug denne forberedelsestid på at blive nysgerrige på hinandens behov, ønsker og tanker.
Der er ingen facitliste over, hvad god sex er. God sex kan være spontant, og det kan være planlagt. Det kan være kort eller langt. Det kan være kærligt, kælent eller begærligt. En god sexoplevelse handler i høj grad om, at I begge samarbejder om at møde hinanden og lytte til hinanden. At I begge har det godt med det, der sker, og kan være jer selv i oplevelsen. Sex kræver både tid og øvelse. Det er en proces, der fortsat kan arbejdes videre med og som kan udforskes, udfordres og nuanceres igennem hele livet.
Jeg ønsker jer alt godt.
Læs også svaret: Hvordan bliver vi klar til bryllupsnatten?
Venligst Stine