Barberet pung med mors skraber - kan det være farligt?
Hej, jeg er en dreng på 14 år. Jeg har barberet min pung med min mors skraber, og tænker nu på, om der kan være noget farligt i det. Både for mig og for hende.
På forhånd, tak for svaret.
Bange dreng, 14 år

SVAR:
Kære Bange dreng.
Tak for dit spørgsmål. Dejligt, at du har frimodighed til at skrive ind til os. Jeg vil gerne starte med at rose dig for din omtanke for din mor og for din egen krop. Jeg vil forsøge at give dig et svar på dit spørgsmål.
Hygiejne ved barbering
Du spørger til, om det kan være farligt for dig eller for hende, at I har brugt den samme skraber.
Generelt kan man sige, at man ikke skal dele skraber med andre af hygiejniske grunde. Hverken når det gælder til ansigtsbehåring eller barbering omkring kønsdelene. Man skal også sørge for at skifte bladet på sin skraber tit.
Når man bruger en skraber, fjerner man - udover hårene - også et lille lag af den øverste hud, og huden vil være mere udsat overfor fx bakterier. Hårene fungerer også som et forsvar for huden i forhold til fx bakterier. Derfor er din hud ekstra sårbar, når du barberer dig. På et brugt barberblad kan der sidde små blodrester og bakterier fra din mor, som så kan overføres til din hud, fordi du netop har fjernet dets "forsvar" (det øverste hudlag og hårene). Derfor skal du ikke dele barberblad med hende.
Risiko for kønssygdomme
Et andet problem, der kan være ved at dele skraber med andre, er risikoen for kønssygdomme. Kondylom-virus (kønsvorter) kan overføres ved, at man deler skraber, mens de andre kønssygdomme smitter (primært) ved samleje.
Hvis ikke du har haft gener som fx kløe, rødme og knopper efter barberingen, tror jeg ikke, du har grund til bekymring, men fremover er det vigtigt, at du kun bruger din egen skraber.
Jeg synes helt klart, du skal tale med din mor om det, så hun kan købe sig en ny skraber. Fordi du ikke har spurgt hende om lov til at låne skraberen, ved hun jo ikke, at hun er mere udsat nu. I risikerer begge to at blive udsat for bakterier, hvis I fortsat deler skraber.
Er det nødvendigt at barbere sig?
Jeg synes, du skal tænke over, hvorfor du fjerner hårene. Hårene er med til at beskytte din hud i et følsomt område. Samtidig er det sådan, du ser ud helt naturligt, og fordi andre barberer sig, behøver du jo ikke gøre det.
Jeg håber, du finder modet til at sige det til din mor og købe dine egne skrabere, og at du samtidig tænker over, om det overhovedet er nødvendigt for dig at barbere dig forneden.
Læs også andre svar som er givet om barbering af kønshår - fx: Er det normalt at drenge barberer kønshår væk og hvorfor gør de det?
De bedste hilsener
Susanne Staunstrup Jensen