15 år – kommer min menstruation igen?

Vis spørgsmål

Hej, jeg har et problem.

Min menstruation er “forsvundet”, og det har den været i ca. 3-4 måneder.

1. Vil den nogen sinde komme tilbage? Jeg er bange for, at der er noget i vejen.

2. Hvor lang tid går der, før den kommer igen?

3. Hvis den ikke kommer igen, kan jeg så godt få børn, når jeg bliver voksen?

Kærlig hilsen C, 15 år

SVAR:

Kære C

Tak for din henvendelse.

Jeg tror ikke, der er noget alvorligt i vejen, og jeg tror, at din menstruation nok skal komme igen. Når det er sagt, ved jeg jo desværre ikke så meget om dig, så det er svært at sige præcist, hvad det er, og hvornår den kommer igen.

Mulige årsager til manglende menstruation

Der kan være flere årsager, til at den ikke er kommet. Nedenfor vil jeg give de hyppigste forklaringer. Tilgiv mig, jeg kender dig jo ikke, så jeg nævner bare mulighederne i flæng:

1. Nu ved jeg ikke, hvor længe du har menstrueret. De første 1-1½ år er det HELT normalt, at der en gang i mellem går længere mellem menstruationerne. Hormonsystemet, der aktiveres i teenageårene, og som styrer menstruationerne, skal lige finde en rytme. Men hvis alle menstruationer hidtil har været regelmæssige, kan jeg godt forstå, du undrer dig.

2. Graviditet. Kan du være gravid?

3. Infektion. Har du smerter? Feber? I så fald er det vigtigt med akut henvendelse til din læge. Hvis du har været seksuelt aktiv, kan du bede om at blive testet for kønssygdomme (klamydia og gonorre.)

4. Tager du p-piller eller anden medicinsk behandling? Har du fået ny medicin? Medicin kan i nogle tilfælde give blødningsforstyrrelser.

5. Har du været stresset for tiden? Har du tabt dig (for meget)? Har du anoreksi? Når kroppen bliver stresset, påvirker det den fine balance, der er i hormonsystemet, som styrer ægløsning og menstruation.

6. Har du taget på i vægt, haft øget hårvækst eller hudændringer? De tre symptomer sammen med manglende menstruation kan tyde på en sygdom, som 5-10% af kvinder i Danmark har, nemlig polycystisk ovarie syndrom, PCOS. Din egen læge kan undersøge ved hjælp af blodprøver, om du har den sygdom.

7. Hvis du har symptomer som hjertebanken, indre uro, løs afføring, vægttab og menstruationsforstyrrelser ELLER depressionsfølelse, nedsat aktivitet, forstoppelse, vægtøgning og menstruationsforstyrrelser, kan det tyde på en stofskiftesygsom. Din læge kan tage blodprøver og tjekke for den sygdom.

8. Har dine tidligere blødninger været kraftige? Der findes en godartet tilstand, endometriose, hvor menstruationerne kan blive tilbageholdt og så være ekstra kraftige og ofte smertefulde, når de kommer.

Gode chancer for senere graviditet

Enkelte af ovenstående lidelser kan give vanskeligheder med graviditet. MEN hvis du har en af diagnoserne, skal din læge nok opdage det, så du kommer i relevant behandling. Er man velreguleret i sin behandling, er der rigtig gode chancer for at blive gravid. At menstruationerne er udeblevet, forhindrer ikke i sig selv graviditet senere hen.

Uden at have set dig er mit bud som sagt, at det er ganske ufarligt. Hvis du har nogle af de symptomer, jeg har beskrevet, synes jeg, du i ro og mag skal bestille en tid ved din læge. Jeg vil også opmuntre dig til at tale med din mor eller en anden voksen kvinde, du har tillid til. Det er godt at dele bekymringer med andre.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Venlig hilsen
Heidi Fhær Larsen