13 år og kun forelsket i ældre, som eks på 36 - hvad gør jeg?
Hej A&E.
Jeg er en pige på 13, som ikke lige har det let for tiden. Jeg har det problem, at jeg ikke kan blive forelsket i drenge på min egen alder.
Min eks er 36. Jeg har kun været forelsket en gang i en på min egen alder, men det er 2 år siden. Jeg bliver ikke bare forelsket i ældre, jeg tænder også kun på dem. Er ret sikker på, at det er fordi, de er modne, men alligevel er det bare pinligt ikke at synes, Justin Bieber er lækker, som min veninder gør. Jeg sidder bare der og nikker, selvom jeg synes, at hans stil er for umoden.
Er jeg unormal? Og kan jeg lave det om?
Hilsen A,13år

SVAR:
Hej A
Tak for din mail til vores brevkasse.
Jeg synes, det er modigt af dig, at du skriver til os og jeg vil hjælpe dig, så godt jeg kan. Jeg vil også sige til dig, at jeg egentlig synes, du har brug for noget andet og mere, end det jeg kan hjælpe dig med her i brevkassen. Jeg tror, det ville være godt for dig, hvis du kunne komme til at tale med en voksen om de ting, som du skriver til os om. Det skal jeg komme nærmere ind på til sidst.
Jeg har været kæreste med en mand på 36
Lad mig starte med lige at afklare, hvordan jeg har forstået dig. Du skriver, at du ikke tænder på unge fyre på alder med dig selv, men derimod på ældre mænd. Du skriver, at din eks. var 36 og det forstår jeg sådan, at du faktisk har været kærester med en på 36 og ikke bare været forelsket i ham.
Du spørger, om det er normalt og om det er noget, som du kan lave om.
Lad mig starte med at sige, at det ikke er normalt, at man som 13 årig kommer sammen med en mand på 36. Men jeg vil også sige, at det er helt normalt, at man godt kan blive forelsket i nogen, som er væsentlig ældre end en selv. F.eks. er det ikke unormalt, at man kan blive forelsket i en lærer, man har. Så det jeg siger til dig er, at man sagtens kan blive forelsket i ældre mænd, uden at der er noget unormalt i det.
Ikke alle forelskelser er gode
Nu er det jo sådan med forelskelser, at man selv bestemmer, hvad man gør med dem. Altså om man lever dem ud, hvis man kan komme til det, eller man forsøger at stoppe dem. Det kan vi sådan set være ret heldige med, for vi kunne jo komme til at skifte kæreste ret tit, hvis vi altid skulle forfølge en ny forelskelse, hver gang den pludselig opstår. Det skal vi heldigvis ikke. Nogle forelskelser skal man bare forsøge at stoppe, når de opstår.
Om man skal stoppe dem eller man kan gå videre med dem, kan man blive klogere på, hvis man spørger sig selv:
• Vil det være et godt forhold, som kan holde i lang tid?
• Vil det være et sundt forhold, hvor vi er lige og jævnbyrdige med hinanden?
• Vil det være et fornuftigt forhold, som andre også synes er godt?
Hvis man svarer ærligt på disse spørgsmål og svarer nej på ét af dem, så er det en forelskelse, som jeg synes, man bør stoppe med det samme. Dvs. en forelskelse, som man ikke skal gøre mere ud af eller forsøge at dyrke, men bare forsøge at glemme igen.
En voksen skal ikke blive kæreste med et barn
I mine øjne er et kæresteforhold mellem en pige på 13 og en mand på 36 hverken godt, sundt eller fornuftigt. Jeg bliver derfor bekymret for dig, når du fortæller, at du har været i et sådant forhold. En voksen og fornuftig mand ville vide, at han ikke skulle indlede et forhold til så ung en pige som dig. Du er jo slet ikke voksen endnu. Når han alligevel har gjort det, har han misbrugt sin position som voksen og udnyttet et barn på en måde, som er helt forkert. Selv om du gik frivilligt ind i det, var det helt forkert gjort af den voksne.
Du skriver ikke, om du og din eks havde et seksuelt forhold, for havde i det, så er det rent faktisk strafbart, også selv om du selv har indvilliget. Den seksuelle lavalder på 15 er netop givet for at beskytte børn og unge under 15 mod ældre og seksuelt erfarne personer, fordi man ikke mener børn og unge er hverken fysisk eller psykisk modne til at tage ansvar for konsekvenserne af at have sex i den alder.
Jeg tænker på, om det du søger, når du bliver forelsket i voksne mænd, i virkeligheden er noget andet end en kæreste. Det ville jeg gerne have snakket med dig om, hvis jeg kunne, men det kan jeg jo ikke. Derfor vil jeg forslå dig, at du prøver at finde en voksen kvinde, som du kan tale med om disse ting. Der er forskellige muligheder. Hvis du har det rigtig godt med din mor, kunne det være en god ide, hvis du kunne tale med hende. Hvis ikke du synes, det er en god ide, kan det være, at der er en anden voksen i din familie, måske en venindes mor eller en anden, du kender. Og ellers vil jeg foreslå dig, at du enten prøver at komme til at snakke med en af dine kvindelige lærere på skolen, du går på eller med den sundhedsplejerske, der kommer på din skole. Jeg er sikker på, at de gerne vil tage en snak med dig om disse ting og det vil være en langt bedre hjælp, end den du kan få i dette svar.
Tal med en voksen om, hvordan du kommer videre
Jeg synes, det er vigtigt, at du får talt rigtigt med en voksen, om det du skriver om til os. Det er vigtigt, fordi du ikke har det godt lige nu og fordi du har brug for hjælp til, hvordan du skal håndtere de følelser, du har. Det kan du få hjælp til, hvis du vil lade nogen hjælpe dig, lige som du nu har ladet os forsøge at hjælpe dig. Hold fast i, at du har brug for hjælp og overvej hvem den bedste vil være. Gør derefter alvor at at snakke med hende. Det vil være rigtig godt for dig, er jeg sikker på.
Hvis du slet ikke ved, hvem du skal snakke med, findes der noget, som hedder Børnetelefonen
Der kan man ringe og tale med en voksen, uden man behøver at sige, hvad man hedder og hvem man er. Man kan ringe om alt muligt og jeg synes, det kunne være en god mulighed for dig også, hvis du ikke lige ved, hvem du ellers skal gå til.
De bedste hilsner fra Benny