11 år og gode venner – hvordan blive kærester?

Vis spørgsmål

Jeg kan lide en pige, vi er gode venner, men jeg vil være kærester. Hvad skal jeg gøre?

N, 11 år

SVAR:

Hej N

Tak for dit spørgsmål. Det er et rigtig relevant og vigtigt spørgsmål, du stiller her. Vi har alle en dyb længsel efter at have én at dele livet med.

De varme følelser

De varme følelser eller den forelskelse, du oplever, er spændende. Følelsen af en forelskelse ændrer sig ikke meget senere i livet. Det, der er din opgave nu og her, er at finde ud af, hvordan du vil bruge dine følelser, og hvad du stiller op med dem.

Venner, kærester, og den eneste ene

Jeg tror, at en god pigeven kan blive til en kæreste. En kæreste kan blive til den, man får børn med og bruger resten af livet med. Derfor mener jeg, at det giver mening at se kæresteforholdet og familieliv som noget, der hænger sammen. Jeg tror, forelskelse dækker over en grundlæggende længsel efter nærhed. Hvis man sårer sig selv og andre med mange kæresteforhold, kan det være svært at få den nærhed.

Sats på gode venner

Mit råd vil være at vente lidt med kærester og satse mere på gode venner. I forhold til pigen, du er forelsket i, kunne I bruge tiden på at lære hinanden endnu bedre at kende som gode venner uden at blive kærester. Så undgår I også at komme til at såre hinanden, hvis det viser sig, følelserne ikke holder. Det vil helt sikkert give dig nogle erfaringer, du kan bruge resten af livet. Jeg tror, du kan have glæde af at læse de her artikler og svar, som beskriver lidt flere aspekter i din situation, end dem jeg har fået med:

13 år og forelsket – kan I råde mig, så jeg tør kysse hende?
12 år og forelsket i en på samme alder – hvordan score ham?
Plusser ved at vente med at få en kæreste

Mvh Morten