11 år. Han sagde: "Nej, bare venner" - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Okay - Jeg kan li én dreng,  og jeg har skrevet et brev til ham, og der står: Vil du være min kæreste? Ja, Nej, Nej bare venner.
Han skrev "bare venner". Jeg blev ked af det, da jeg kom hjem. Hvad skal jeg gøre?

Sopranen, 11 år

SVAR:

Kære du

Tak for din henvendelse. Det er godt, du søger hjælp i det, du ikke lige selv kan se en vej ud af. Det er ikke mange oplysninger du giver mig, men jeg vil dele de tanker med dig, som jeg får, når jeg læser din henvendelse.

Forelsket

At være forelsket i en anden, som du sandsynligvis er i ham drengen, er rigtig dejligt og rigtigt svært på en gang. Og det er særligt svært, når følelserne ikke bliver gengældt, som du oplever det.

Der er ikke noget at sige til, at du blev ked af det. Du har åbnet op overfor ham, men han afviste dig ved at skrive, at I ”kun” skulle være venner.
Vi kan ikke bestemme over andres følelser, knapt nok over vores egne følelser, så vi kan jo nok ikke tvinge ham til at blive din kæreste, selv om det måske er det, du ønsker allermest.

Flyt fokus

Så hvad skal du gøre?
Nu ved jeg jo ikke, om det er dreng du går i klasse med, eller en du kender på anden måde. Men du skal først og fremmest gøre op med dig selv, om det er ok ”kun” at være venner med ham drengen. Uanset om I skal være venner eller ikke, så må du undgå ham i en periode for at få forelskelsen til at fylde mindre hos dig. Jo mere du er sammen med ham, jo mere vil forelskelsen fylde.

Tror du, det er muligt at se ham mindre i en periode?

I stedet for at være tæt på ham, skal du bruge tid sammen med dine andre venner og veninder, og lave noget af det du godt kan lide sammen med dem. Det vil få forelskelsen og tankerne om ham til at fylde mindre, når der er gået noget tid. Det kommer ikke lige med det samme, men med tiden bliver det bedre.

Hvorfor er det vigtigt for dig at få en kæreste?

Du skriver, at du er 11 år. Det betyder, at du har masser af tid til at finde en kæreste. Du behøver overhovedet ikke at have travlt. Derfor vil jeg gerne slutte af med at sige til dig, at det er godt at satse på venskaber, både med drenge og piger. Det er med til at udvikle dig og lære dig selv endnu bedre at kende i samspillet med vennerne. Måske også venskab med ham drengen, som du er forelsket i. Ved at være venner, kan det udvikle sig i mange forskellige retninger. Og hvem ved, måske en dag bliver I kærester…

Du kan læse mere om fordelen ved at vente med en kæreste her: Plusser ved at vente med at få en kæreste.

Du kan sikkert få noget ud af at læse de her artikler om venskab, som jeg har fundet til dig: Gode venner og Pigevenner og drengevenner.

Og måske vil du også få noget ud af denne artikel om kærestesorg: Jalousi og kærestesorg.

Hvis der er noget, du gerne vil have uddybet eller spørge mere ind til, så må du endelig skrive igen.

De bedste hilsner
Steen