Virker p-piller, når man tygger dem?

Vis spørgsmål

Hej.

Startede på p-piller for lidt over en uge siden, da jeg gerne ville bruge det som præventionsmiddel og som en form for smertelindrer, da jeg har en meget spændt muskulatur og får mange smerter under min menstruation.

Jeg har i en alder af 16 år aldrig formået at sluge én eneste pille; derfor tager jeg p-pillen sammen med en banan, som jeg tygger og så skyller ned med vand bagefter, så jeg ved, at alt pulveret er nede.

Har dog allerede uregelmæssigheder i min menstruation, hvilket jeg ikke ved om er en positiv eller negativ ting ... Virker pillerne stadig, når jeg gør det på denne måde, eller skaber jeg fuldstændig kaos i hele min cyklus? Hvad kan jeg gøre?

Mvh. en meget bekymret pige.

SVAR:

Hej bekymrede pige

Nogle piller må tygges, andre må ikke. Jeg ved ikke, hvilken slags du tager. Der findes mange slags p-piller.

Du kan bare ringe til din egen læge, så kan han/hun slå op, hvilken slags du tager, og om det er en slags, som må tygges. Ellers kan din læge give dig et andet mærke, som du ikke skal sluge.

Det er helt normalt med uregelmæssig menstruation, når du begynder at tage p-piller. Læs mere om det i vores artikel Info om p-piller.

Se også svar til en anden: Virker P-pillerne, hvis de bliver opløst i munden?

Vh Roland