Opstart af p-piller: Er jeg begyndt for tidligt?

Vis spørgsmål

Jeg står i den situation, at jeg skal begynde på p-piller. Her igår starter jeg så, fordi jeg har det, som jeg ville kalde menstruation. Men her idag hen på aftenen så bløder jeg ikke mere. Har også taget pillen for idag, men nu er jeg blevet i tvivl, om jeg er startet på dem for tidligt.

J, 19 år

SVAR:

Kære J

Tak for dit spørgsmål.

Grunden til at man skal starte op på p-piller første menstruationsdag er, at pillerne så udgør fuld beskyttelse mod graviditet. I praksis kan du starte op på pillerne på et hvilket som helst tidspunkt i din menstruationscyklus; du skal så bare beskytte dig på anden måde under sex, fx med kondom. Dette skal du i de første 7 dage, du tager pillerne.

Fortsæt med pillerne

Du er formentlig i fuld gang med pillerne nu, og det synes jeg, du skal fortsætte med. Du kan læse i indlægssedlen, der følger med i pakken, om hvad du gør, hvis du fx glemmer at tage pillen en dag. Der står det faktisk meget godt beskrevet, og du kan læse lige præcis, hvordan du er beskyttet i den enkelte uge, hvor du kan have glemt pillen.

Du kan også finde indlægsedlen online her ved at søge på det mærke p-piller, du bruger: Indlægsedler.dk.

Ikke beskyttet mod sexsygdomme

Jeg vil lige slå et slag for, at p-piller beskytter dig rigtig godt, så du ikke bliver gravid. Men du er bare ikke beskyttet mod sexsygdomme (også kaldet kønssygdomme). Her er det kondomet, der er det bedste.

Mere info

Læs endelig vores artikel om p-piller: Info om P-piller. Her står rigtigt meget godt at vide.

Håber, du kan bruge svaret.

Sommerhilsner
Ninna