Ulykkelig forelsket i gift kollega - skal jeg sige det til ham?
Hej. Jeg er ulykkelig forelsket i min kollega, som er gift. Han og jeg er SÅ gode venner og han holder virkelig af mig. Skal jeg sige til ham, at jeg er forelsket, eller skal jeg lade det ligge?
Lulu

SVAR:
Kære Lulu
Tak fordi du skriver herind til hjemmesiden. Det giver mig nemlig mulighed for at skrive til dig, at du skal lade det ligge.
Det var det korte svar, men jeg vil gerne sætte lidt flere ord på det
Forelskelse er en underlig ting, fantastisk vidunderlig og til tider meget besværlig og meget ubelejlig. Vi kan ikke altid selv bestemme, hvem vi forelsker os i eller hvornår det sker. Så ligesom vi ikke kan fremtvinge en forelskelse, kan vi heller ikke bestemme, at vi ikke bliver det.
Dyrke forelskelsen eller lade den dø?
Men når det så sker, at forelskelsen rammer os, så bestemmer vi helt selv, hvad vi gør ved forelskelsen – om vi dyrker den og lader den vokse, eller vi bremser den og lader den dø.
At lade forelskelsen visne og dø sker, når du gør det modsatte.
Forelskelsen føles dejlig, giver masser af energi og du får måske lyst til mere. Så det føles måske mest rigtigt bare at følge dine følelser og dermed kaste mere og mere ind i det. Men det er ikke altid det rigtige at gøre, og ikke i dette tilfælde.
En forelskelse som ikke dyrkes, kan faktisk hurtig forsvinde, når først man har besluttet sig for det. Dermed ikke sagt at det er let at give slip eller det ikke gør ondt. Men det kan i tilfælde som dette være et nødvendigt skridt at tage.
Selv om du ikke giver mange oplysninger i din henvendelse, så fornemmer jeg, at du har valgt at dyrke den. Det kan også være det rigtige at gøre i nogle tilfælde, men ikke her med en gift mand.
Fortæl det ikke
Du spørger helt konkret, om du skal sige til ham, at du er forelsket. Mit råd til dig er, at det skal du ikke. Jeg kender ikke hans situation, eller hvordan han ser på sit ægteskab, men fortæller du ham, at du er forelsket i ham, så begynder han måske at stille spørgsmål ved hans eget ægteskab, og begynder måske at overveje alternativerne med dig. Det er måske netop det, du ønsker, men måske ikke noget han har haft i tankerne tidligere. Derfor synes jeg, det vil være forkert, at ”plante” de tanker hos ham.
Det skal heller ikke være nogen hemmelighed, at holdningen her på adamogeva.dk er, at ægteskabet er for livet, altså til døden og skiller. Og der skal gøres alt for at styrke og bevare dette.
Hvis du fortæller det, kan det rent faktisk også blive meget sværere for dig selv i kontakten til ham som kollega.
Venskab
Du skriver, at I er gode venner, og det er rigtig fint – hvis det kan blive ved det. Men hvis det betyder, at din forelskelse bevares og bliver ved med at få næring, så synes jeg, du skal overveje, om der er noget, du kan gøre for at lade forelskelsen forsvinde. Og konsekvensen af dette kan være, at I må lægge venskabet lidt på hylden.
Lær af forelskelsen
Hvad er det, han giver dig?- måske møder han dig netop på nogle af de behov, du har og som du ikke får opfyldt tilstrækkeligt andre steder.
Lad forelskelsen fortælle dig noget om, hvad det er, du savner i dit liv. Måske giver han dig noget, som du også kan få andre steder. Måske giver han dig opmærksomhed, nærhed, bekræftelse, tryghed ... du kan selv lave en liste.
Prøv at lave en liste over dine behov og overvej så, hvordan du kan arbejde på, at få dem opfyldt andre steder.
Håber du kan få noget ud af mit svar til dig, ellers er du velkommen til at skrive ind igen.
Kærlig hilsen Steen