To forskellige personer med og uden alkohol ...

Vis spørgsmål

Da jeg for nogle måneder siden begyndte på højskole, havde jeg ingen ideer om, at jeg skulle møde en fyr, som er lige det, jeg leder efter. Jeg blev meget hurtigt forelsket.

Jeg begyndte selvfølgelig at holde øje med ham og opdagede typiske tegn på gengældelse af mine følelser, fx hans krop er ofte vendt mod mig, han kigger ofte på mig og hvis jeg fanger ham, så kigger han væk, har fanget ham i at kigge på mig ud af øjenkrogen. Hvis nogen siger eller gør noget sjovt i nærheden af os, så kigger han ofte over på mig for at se min reaktion, han undgår mig, dvs. han taler med alle, på nær mig. Hvis han kunne se, at han og jeg ville komme til at sidde overfor hinanden under måltiderne, så flyttede han ofte plads. Hvis vi sad skråt overfor hinanden, så undgik han ofte at kigge på mig og hvis han så gjorde, så var det meget meget hurtigt. Jeg føler mig ofte overhørt, når han er i nærheden. Han holder øje med mig, hvis jeg danser med de andre fyre til festerne eller bare sidder og snakker med de andre fyre.

Jeg bliver så bare i tvivl om hans interesse, når der er alkohol involveret. Jeg ved, at han er tiltrukket til mig, fordi han har to gange prøvet på at få mig til at give ham et blowjob. Begge gange afviste jeg. Sidste gang nåede jeg "kun" at give ham et halvt handjob. Han har ikke ændret opførsel efter det.

Det eneste, der ændrede sig, fra den første gang han prøvede til anden gang, var, at han begyndte at holde op med at rykke væk, hvis han kunne se, at vi ville komme til at sidde overfor hinanden under måltiderne. Faktisk har han et par gange bevidst sat sig overfor mig, men han tør endnu ikke kigge på mig, og ligesom før, hvis han gør, så er det meget hurtigt.

Fra det andet forsøg til nu, er der også sket lille ændring. I modsætning til før har han sat sig ved siden af mig. Han har sagt en eller to meget meget korte sætninger til mig. Det virker som om, at det er ved at gå op for ham, at jeg ikke bider.

Jeg bliver virkelig i tvivl om hans intention. Han opfører sig meget forskelligt, afhængig af om han har drukket eller er ædru. Ædru er han meget genert. Fuld virker han ikke nervøs overfor mig, han tør komme op og snakke til mig, kysse mig, danse med mig og røre ved mig.

Jeg har tidligere haft dårlige erfaringer med en fyr, som kun var interesseret i sex og en, som kun så mig som et one-night-stand-gone-wrong. Jeg er så bange for at møde sådan nogle typer igen, og derfor er jeg meget forsigtig. Men ham her virker anderledes, han respekterer et nej, ligegyldig hvad grunden er. Ham, der kun var interesseret i sex, kunne jeg bruge mange timer på at diskutere med, om hvorfor jeg ikke ville være sammen med ham mere. Og den anden, som så mig som et mislykket one night stand lod mig være efter den fest. Ham her, "den nye", han kom jo igen, men det får mig til at tænke på, om han bare er stædig og vil have det blowjob.

Jeg er ret forvirret over hans fulde og ædru jeg, som jeg har mødt. Jeg er usikker på, om han ret faktisk kan lide mig og er meget genert og så bare ender med at drikke sig så fuld til festerne, at han ikke kan styre sig. Eller om han ligesom de to andre fyre fra min fortid bare ønsker en hurtig omgang og er stædig og derfor ikke giver op efter første gang?

Jeg håber, virkelig I kan hjælpe mig.

Tusind tak på forhånd.

Den forvirrede L, 19 år

(forkortet af red.)

SVAR:

Kære L

Jeg kan virkelig godt forstå, du er forvirret – det ville jeg også være, hvis jeg stod i din situation. Som du beskriver ham, er det fuldstændig, som om det er to forskellige personer, alt efter om han er fuld eller ædru. Jeg kan ikke svare på, om han er som de andre fyre, du har mødt, eller om han bare er genert.

Du må selv tage initiativ til en afklaring

Som du beskriver ham, synes jeg måske mest, det lyder som om, han er genert, men for at få det rigtige svar, er du nødt til at gøre noget aktivt. Du er nødt til at føre an, hvis I skal have en chance for at indlede et forhold. Jeg tror ikke, du skal forvente, at han vil gøre noget aktivt, for det tror jeg simpelthen ikke, han tør, hvis han er så genert, som du beskriver. Omvendt vil han ikke have interessen i at indlede et forhold, hvis han kun er interesseret i sex.

Kommunikation er nødvendig

Mit råd til dig er at få snakket med ham på tomandshånd. Et parforhold der skal holde hele livet bygger på god kommunikation, så på et eller andet tidspunkt er I nødt til at lære at snakke sammen, om alt mellem himmel og jord. Når I går på højskole sammen, har I i princippet alverdens muligheder for at snakke sammen. Jeg vil anbefale dig at tænke forskellige muligheder igennem og vælge den mulighed, du synes, er bedst. Nogle forslag kunne være:

  1. Banke på hans værelsesdør og spørge, om du må komme ind.
  2. Bevidst komme til at sidde ved siden af ham i undervisningen eller under måltiderne
  3. Spørge ham om han vil være med til en aktivitet (et spil, en tur ud at handle eller…)

Når du har valgt, hvordan du vil komme i kontakt med ham, synes jeg, du skal tænke mulige samtaleemner igennem. Han vil sandsynligvis ikke starte en samtale af sig selv, og for at der ikke skal blive pinlig tavshed, er det godt, hvis du har et lager af samtaleemner i baghånden.

Gå direkte til sagen

Når du synes lejligheden byder sig, er du nødt til at bringe emnet ”os to” på banen. Du er nødt til at spørge ham, hvad det er, han gerne vil, samt fortælle ham hvad det er, du gerne vil. Hvis I kan få opbygget en god kommunikation mellem jer, har I en rigtig god grobund for at have et godt forhold.

Godt at lære hinanden at kende uden alkohol og sex

Jeg ved godt, at rigtig mange inddrager sex og alkohol, når de skal prøve at score, men jeg vil anbefale dig undgå det, fordi det alt for nemt give en masse misforståelser (som dem du selv mærker på egen krop lige nu). I forhold til et langt liv sammen fylder sex og alkohol forholdsvis lidt. Det er meget bedre, at I får delt fremtidsdrømme, fritidsinteresser, oplevelser, barndomsoplevelser, livsværdier mv. med hinanden, så I ved, om I dybest set vil det samme med jeres liv.

Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke og håber, I får nogle gode snakke sammen.

Venlig hilsen

Heidi B. Simonsen