Tæt med ven, der har kæreste – hvordan takle dilemmaet?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg står i et ret stort dilemma. Jeg har en rigtig god ven (faktisk bedste ven), som jeg har gået på efterskole med gennem to år. Jeg har fra starten vidst, at han nok var lidt mere end en ven (fra min side af). Han har nu været sammen (on/off) med en veninde fra skolen i ”et år” (de har haft rigtig, rigtig, rigtig mange pauser gennem dette år). Hun har sagt til mig, at hun virkelig har overvejet at slå ”helt” op med ham, og han har også nævnt flere gange overfor mig, at han faktisk har været lidt i tvivl om deres forhold.

Sagen er den, at hans kæreste ikke har været på skolen i knap 2 måneder, og i den periode har han ”hængt” op ad mig hele tiden. Jeg har jo egentlig ikke noget imod det, da jeg jo har følelser for ham, men alligevel synes jeg ikke, det er fair overfor hende.

Jeg tog mig så sammen her for 2-3 uger siden til at fortælle ham, hvordan jeg har det. Jeg sagde, at jeg jo godt vidste, at det ikke er så smart, når han har en kæreste, men at det jo er sådan, jeg føler.

Efter den snak har han kun hængt mere op ad mig. Da vi skulle øve lancier, spurgte han, om vi skulle danse sammen (hvilket indebærer, at holde om livet + holde i hånden med ham), og han kommer også hen og giver mig massage. Det er jo alle ting, som jeg jo egentlig ikke har lyst til, at han skal stoppe med, da jeg har følelser for ham, men som alligevel går over min grænse, da jeg synes, at han skal holde sig til at gøre det med sin kæreste, med mindre han faktisk godt kan lide mig (og hvis det er tilfældet, så bør han gøre det forbi med hende først).

Jeg har talt med lidt forskellige mennesker om det, men har ikke fået et konkret svar på, hvad jeg kan gøre udover at snakke med ham. Det har jeg også tænkt mig at gøre, så snart det er muligt!

Jeg håber virkelig, I/du kan hjælpe mig med at forstå, hvad han vil, for jeg forstår ham virkelig ikke!

Vh. En forvirret pige, 16 år

SVAR:

Kære forvirrede pige

Tak for dit spørgsmål – det er ikke særlig sjovt at stå i den situation, som du står i.

Din ven overskrider nogle grænser – fint du mærker det!

Din ven sender nogle blandede signaler, når han har kæreste og samtidig behandler dig som mere end bare en ven (vil gerne danse med dig, giver dig massage, bruger ekstra meget tid sammen med dig).

Det er rigtig godt, at du kan se, at den måde han er på – både overfor sin kæreste og overfor dig – ikke er i orden. Måske har din ven svært ved at skulle afvise og såre enten dig eller hans kæreste, og derfor er det nemmeste for ham at undgå en konflikt, og både have en kæreste og en forelsket veninde, som synes, han er noget helt særlig. Men at have en kæreste er netop et valg, som gør, at man nogle gange må vælge noget andet fra. For eksempel må man vælge intimitet med andre af det modsatte køn fra, fordi det sender nogle forkerte signaler. Læs også artiklen: Min kæreste er utro.

Vær tydelig om dine grænser

Det er rigtig godt, at du har snakket med din ven, og at du er villig til at snakke med ham endnu en gang. Når han har svært ved at sige fra, og overskrider jeres "venne-grænse", så må det være op til dig at få sat nogle meget faste grænser for, hvordan I to kan være venner, så længe han har en kæreste. Jeg foreslår, at de grænser er, at han ikke må røre ved dig eller give dig massage, og at I ikke skal være for meget sammen på tomandshånd.

At fortsætte som hidtil gør dig sårbar

Jeg ved godt, at det føles rigtig hårdt, - især når du så godt kan li' ham og inderst inde rigtig gerne vil have hans kærtegn og opmærksomhed. Men jo længere, I forbliver i "måske kærester, måske ikke"-zonen, jo større sandsynlighed er der for, at du bliver såret. Lige nu ved du jo ikke, om du skal arbejde på at komme videre eller stadig håbe på, at han vælger dig. Han leger faktisk med dine følelser og udnytter din forelskelse.

Du fortjener respekt – han må tage et valg

Du er en helt særlig pige, skabt og elsket af Gud, så du fortjener helt klart at blive behandlet med mere respekt og omtanke. Forbliver I i "måske kæreste, måske ikke"-zonen, er der desuden intet, der presser din ven til at tage en ordentlig beslutning om, hvem der skal være pigen for ham. Når han pludselig ikke kan få både i pose og sæk (både din og hans kærestes opmærksomhed og kærtegn), bliver han pludselig nødt til at vælge.

Det er ikke sjovt at skulle sætte grænser op for en, du holder af, men bliv ved med at minde dig selv om, at du er noget helt særlig. Du fortjener, at den fyr som ender med at give dig sin opmærksomhed, gør det fuldt ud, uden at dele med andre piger. Kan din ven ikke forstå det, har du ikke rigtig mistet noget ved at tage afstand fra ham. Ender din ven med at slå op med sin kæreste, fordi han vil komme sammen med dig, så overvej lige, om I skal vente lidt med at komme sammen. Så har han lige har mulighed for at lægge afstand til sin tidligere kæreste og komme over sit sidste forhold, så I sammen kan starte på en frisk!

Når jeg står i virkelig frustrerende øjeblikke med svære valg, hjælper det mig at bede til Gud om hjælp. Jeg ved ikke, om du kender Gud, men det kan være, det også kan hjælpe dig?

Jeg håber, du får viklet dig ud af din kringlede situation – al held og lykke på vejen!

Kærlig hilsen
Maria