Tænker på sex hele tiden - hvad gør jeg for at stoppe det?

Vis spørgsmål

Heej. Jeg er en 19-årig pige, som tænker på sex hele tiden. Jeg har endda en kæreste, og hver gang han siger nej, bliver jeg total sur og går med tanken om at have sex med andre.

Hvad skal jeg gøre, for det her stopper?

Pige, 19 år

SVAR:

Kære Pige på 19

Tak for din tillid. Jeg håber, jeg kan hjælpe dig lidt på vej, selv om der ikke er nogen let løsning på dit problem.

Tal om jeres forventninger til sex

Det er meget almindeligt, at par har forskellige forventninger til sex. Ofte skaber det frustration, vrede, eller som du skriver surhed. Det er vigtigt, at I får talt om, hvilke forventninger og holdninger I hver i sær har til sex, så du ikke hele tiden oplever afvisning.

Årsagen til din reaktion

Det er samtidig vigtigt, at du finder ud af, hvad det er, du bliver sur over. Er det et utilfredsstillet sexbehov, eller er det den sårbarhed og skuffelse, der følger med at blive afvist? Det er to meget forskellige ting.

Begge frustrationer kan føles ens, men de er meget forskellige, og det er ikke helt det samme, du har brug for at gøre for at komme godt videre.

Afvisning

Hvis det er afvisningen, du reagerer på, kan din lyst til at have sex med andre skyldes hævnlyst. Altså, at du er vred og ked af, at han sårer dig. Her er det vigtigt, at du ved, at hævn ikke løser dit problem, det gør det større. Og det er vigtigt, at du ved, at det du har brug for er trøst.

Derfor er det vigtigt, at du tænker venligt på dig selv og taler trøstende til dig selv. Endelig er det vigtigt, at du finder et tidspunkt, hvor du kan tage emnet op med din kæreste, så I kan hjælpe hinanden til at løse problemet.

Utilfredsstillet behov

Er det et utilfredsstillet sexbehov, du reagerer på, kan det være vigtigt at vide, at det er naturligt, at lysten til sex går op og ned. At det ikke er nødvendigt, at seksualiteten tilfredsstilles, for at livet er ok. Mange mennesker må leve store dele af deres liv, uden at deres sexlyst tilfredsstilles.

Det vigtige er, at du ved, hvor du har din kæreste, så du ikke går og sætter dig selv op til noget, der alligevel ikke sker. Dernæst at du bliver lidt nysgerrig på, hvad der sker i dig.

Lyt til dig selv og dine behov

Ret din opmærksomhed imod din krop, mærk din seksualitet. Tænk på dig selv med venlighed og spørg dig selv: "Hvad kan jeg gøre, der er godt for mig selv lige nu?" Ofte handler lysten til sex nemlig om, at vi har brug for omsorg. Derfor er det vigtigt, at vi lærer at give os selv omsorg. Ofte kan det være en hjælp at søge kontakt til en god veninde, som du kan have fællesskab med.

At leve med udækkede behov

Til sidst: Afvisning i forhold til sex er svært for alle, og det er noget, de fleste mennesker oplever ind imellem. Det er vigtigt at vide, at problemet ikke kan løses ved, at du søger sex med andre. Det vil højst sandsynligt skabe endnu flere problemer for dig. Så der er ikke andre veje end at tale om det og lære at få det bedst mulige ud af det, når I har forskellige ønsker og behov.

Venlig hilsen
Gunhild Aaen Madsen