Svært ved at aflæse ham – kan han lide mig?
Hej. Der går denne her fyr på min skole, som opfører sig lidt mærkeligt overfor mig, men der er en længere historie bag...
For snart et år siden var jeg til fest på mit gymnasium, og det var første gang, at vi snakkede sammen. Han fulgte efter mig hele aftenen, varmede mig når jeg frøs, fortalte mig at han synes, jeg var sød, dansede med mig osv. Han var hos mig hele aftenen, og hvis jeg gik, ventede han på mig.
På det tidspunkt var jeg desværre vild med en anden fyr, derfor afviste jeg ham ved at vende kinden til, når han prøvede at kysse mig. Alt var okay, da vi sagde farvel, men siden den fest har han ikke ville snakke med mig.
Et halvt års tid senere var vi til samme fest igen, men hver gang han så mig og han var alene, gik han ud af det rum, jeg var i. Da jeg så så, at min veninde snakkede med ham, gik jeg derhen for at prøve igen. Vi snakkede, men han kiggede ned i jorden hver gang. Når jeg så endelig snakker med ham, kigger han altså ned i jorden..
Noget tid efter, fik jeg en af mine veninder til at spørge ham, hvorfor han ikke bare accepterede mig som ven på facebook, hvor han bare sagde, at 'han var fuld', trak på skuldrene og hurtigt skiftede emne.
Men så alligevel, hver gang han ser mig på skolen, er det som om, at han prøver at få min opmærksomhed, ved at begynde at danse, synge eller bare grine rigtig højt, når jeg er der. Det er hver gang, han ser mig stort set. Det er begyndt at blive en smule tydeligt. Men er det bare et tilfælde? Eller betyder det, at han kan lide mig, men bare ikke vil snakke med mig, fordi han måske er bange for at blive afvist igen, og er flov over at han blev afvist??
Når jeg så prøver at snakke med ham, er det jo, at han bare kigger ned i jorden, eller går sin vej, når vi endelig er alene. Hans blik flakker væk, når vi får øjenkontakt. Jeg er selv bange for en afvisning, hvis han virkelig ikke kan lide mig på nogen måde, derfor har jeg brug for en andens syn på sagen. Jeg er helt lost. Håber I kan hjælpe mig.
Venlig hilsen den meget forvirrede pige,
C, 18 år

SVAR:
Hej C
Mange tak for dit brev og spørgsmål. Du skriver, at du ikke ved, om en bestemt fyr kan lide dig, da hans opførsel har været meget forvirrende.
Måske har han følt sig afvist
For det første, er det kun ham, der kan svare, om han kan lide dig eller ej.
Hans adfærd over for dig de sidste måneder og det, at han søger din opmærksomhed på en mere eller mindre negativ måde, kunne godt antyde, at han ikke ved, hvordan han skal opføre sig overfor dig siden denne fest for et år siden. Han føler sig muligvis såret og afvist efter festen, hvor du havde følelser for en anden fyr. Det er nok denne reaktion, du oplever nu, og at han ikke har mod på at få talt med dig om det.
Hvad ønsker du selv?
Når du skriver, at du er bange for en afvisning, så forstår jeg det, som om du nu godt kan lide ham og gerne vil lære ham bedre at kende. Læs evt. disse artikler:
Kærestepotentiale… eller en god ven?
Den eneste ene
Tag initiativ til en snak med ham
Uanset hvad, så ville det være godt, hvis du får snakket med ham, omkring hvordan du oplever hans adfærd. Du kan fortælle ham, at du har lagt mærke til, at han opfører sig anderledes, når du er i nærheden. Du kan spørge ham direkte om de tanker, du selv går med, at han måske ikke ved, hvordan han skal snakke med dig. Hvis du viser, at du gerne vil snakke med ham, så kunne det være, at han kan slappe mere af og være sig selv.
Fortæl at du ønsker at lære ham mere at kende
Det virker, som om han har brug for nogle opmuntringer for at kunne se, at du gerne vil ham på et eller andet plan. Men i jeres snak skal du være meget ærlig og fortælle ham, hvilken følelser du har nu, og hvordan du kunne ønske dig at se jeres venskab i fremtiden, om det bare er som venner eller mere.
Få tingene frem i lyset
Fortæl ham hvad det gør ved dig, at han kigger ned i jorden, når I snakker. Kommunikation er så vigtig i alle slags forhold, så kom i gang med at få tingene ud i den åbne luft. Det er meget tungt at gå rundt med tanker og følelser, som man holder helt inde.
Man føler sig altid sårbar, når man tager intiativ til en samtale, men uanset hvordan samtalen ender, vil du nok opleve en lettelse over, at der ikke længere er noget, I lister rundt om længere, som katten om den varme grød.
Prøv ikke at have nogle bestemte forventninger til samtalen eller til, at hans adfærd nu vil ændres, men blot se det som en mulighed for at få tingene ud, sådan at I kan komme videre på en eller anden måde. Find ham snart og fortæl ham, at du har brug for at snakke med ham, og så aftal et tidspunkt, hvor I kan snakke privat. Du kan godt fortælle ham lidt om, hvad det drejer sig om, når I laver aftalen.
Jeg håber, at I må få en god snak.
Med venlig hilsen
Mary Madsen