Er det normalt at onanere som 12-årig pige?

Vis spørgsmål

Er det normalt at onanere som 12, næsten 13-årig? Jeg kan rigtig godt lide at onanere – men ved ikke om det er for tidligt. Der er ikke sket noget, og jeg har gjort det i omkring en måned nu, tror jeg ...

Jeg får bare sådan lidt skyldfølelse nogle gange, fordi jeg har gjort det, men er det egentlig forkert, når man kun er 12 år? Har været lidt nervøs, for ved ikke, hvem jeg skal spørge om disse ting ...

Pige, 12 år

SVAR:

Hej pige

Tak for dit gode spørgsmål.

Du er helt normal

Jeg har stor respekt for dit mod til at skrive til os for at få svar på dine spørgsmål. Hvis du søger lidt på AdamogEva.dk, vil du finde ud af, at mange andre piger på din alder har stillet lignende spørgsmål om onani. Så du er ikke den eneste pige på din alder, som synes, det er svært at finde ud af, hvad der er rigtigt og forkert.

Du er ikke forkert, og det er helt naturligt, at man bliver nysgerrig på sin krop, når man bliver 12-14 år. Kroppen udvikler sig, puberteten begynder, og derfor kan man også mærke, at ens seksualitet kommer til at fylde mere.

Læs mere

Jeg har fundet en artikel og nogle svar til andre, som du kan nærlæse:
Om onani – mest for piger
Er det normalt at onanere, når man er 12 år?
11 snart 12 år – er det for tidligt at onanere?
13-årig pige: Er det sundt eller farligt at onanere?

Konkrete svar til dig

På baggrund af artiklen og svarene kan jeg give dig følgende svar på dine spørgsmål:

  1. Det er meget normalt, at du i en alder af 12, næsten 13 år, er i gang med at udforske din krop og oplever, at din seksualitet bliver mere tydelig.
  2. Du spørger til, om det er for tidligt at onanere. Her vil jeg sige, at når du er begyndt at onanere og eksperimentere med følelsen af lyst og opnå en orgasme, så vænner din krop sig til, at du hurtigt kan tilfredsstille dig selv og nå en orgasme. Det kan blive en udfordring, når du engang skal være seksuelt aktiv sammen med en mand, fordi din krop er blevet vant til hurtigt at opnå tilfredsstillelse. Det fungerer ikke altid på samme måde, når man er sammen med en mand, fordi man der bruger tid på at få lyst, udforske hinanden og sammen nærme sig en orgasme.
  3. Du beskriver, at du føler skyld og er i tvivl, om det er forkert, når du kun er 12 år. Jeg kan af dit spørgsmål ikke læse, hvad eller hvem du føler skyld overfor. Men hvis du er usikker på, hvad Gud mener om den sag, så står der intet i Bibelen om selve det at onanere.
    Gud er til gengæld ret tydelig omkring, at vi ikke skal begære nogen, som vi ikke er gift med. Og dermed kan onani blive et problem, hvis vi har brug for at fantasere om en anden for at blive opstemt og mærke lyst. Så selve det at tilfredsstille sig selv er ikke et problem. Men Gud ønsker ikke, at vi skal bruge andre mennesker som redskaber til at opnå tilfredsstillelse for os selv.

Jeg håber, du blev klogere, og ønsker dig en sund balance i at udforske din krop og seksualitet. Det kan du gøre på mange forskellige måder, fx ved sport og dans. Her kan du også mærke din krop og seksualitet, uden at det handler om at opnå tilfredsstillelse i form af en orgasme.

Alt det bedste fremover
Camilla G. Bak