Skal snart giftes – hvordan tilgiver jeg et gammelt sidespring?

Vis spørgsmål

Jeg har været så heldig at finde en rigtig sød mand, som jeg snart har været sammen med i 4 år. Vi har lige købt lejlighed sammen og skal giftes til efteråret. For et par uger siden valgte han at fortælle mig, at han en aften for ca. 3 år siden havde været sammen med en anden pige. Jeg havde det godt på fornemmelsen... han havde været væk en hel nat sammen med hende her, som jeg ikke kendte og kom stangstiv hjem.

Han sagde, at der ikke var sket noget, og at de bare havde snakket, og jeg har alle disse år givet ham "the benefit of the doubt".

Men nu kom han altså frem med sandheden og det gjorde mig selvfølgelig rigtig ked af det. Også mere end jeg havde regnet med - taget i betragtning at det er så lang tid siden.

Jeg har allerede besluttet, at jeg vil give forholdet en chance. Vi har som sagt lige købt lejlighed og skal giftes.

Mit spørgsmål er: hvordan kommer jeg videre herfra? Jeg synes bestemt ikke det er så nemt bare at tilgive ham og så er alt godt. Og jeg har heller ikke lyst til at tilgive ham lige med det samme. Men det er gået ud over vores forhold og jeg vil gerne tilbage til det gamle, for der havde vi det rigtig godt sammen. Men hvordan gør jeg det?

Håber I kan hjælpe mig.

F, 29 år

SVAR:

Kære F

Jeg tror ikke det er nemt at glæde sig over den nye lejlighed og det forestående bryllup, efter den bekendelse din kæreste er kommet med. Jeg kan godt forstå at du er rigtig ked af det og har svært ved at tilgive.

Det kan være super svært at tilgive, men jeg blev så glad da du skrev, at du har besluttet (med streg under besluttet) at du vil give forholdet en chance. For jeg tænker, at det lige netop er det, det handler om. Lige såvel som det at elske hinanden, når den første forelskelse har lagt sig, er et spørgsmål om vilje, tror jeg også at det at tilgive handler om vilje. Tilgivelse handler også om hårdt arbejde for at få bygget den gensidige tillid op igen, og det er et arbejde du ikke skal stå alene med, men noget i skal være sammen om.

Vil gerne tilgive, men hvordan?

Først vil jeg lige indskyde at du skriver du ikke har lyst til at tilgive ham lige med det samme. Det er helt naturligt at have det sådan, og du gør det for at beskytte dig selv, fordi du er såret.

En anden ting jeg tænker på, når jeg læser det, du skriver er, at du ikke må tro at alt kommer tilbage til det gamle. Jeres forhold står helt klart foran en prøve nu, som kan gøre at I bliver mere styrket og sammensmeltet og dermed får et rigere forhold.

En modig beslutning

Det han gjorde for tre år siden var forkert. Han skulle ikke have gjort det og han skulle heller ikke have holdt det hemmeligt i alle de år.

Læg alligevel vægt på, at han vælger at fortælle dig det nu. Han giver rent faktisk dig mulighed for at trække dig inden I skal giftes. mon ikke det handler om, at han ikke vil indgå ægteskab med det på samvittigheden, at du er blevet bedraget? Han ønsker rent bord. Det er flot og temmelig sikkert et meget svært valg, han har taget. Hatten af for at han gør det, det tror jeg siger rigtig meget om hans kærlighed til dig. Han kunne jo vælge at tie. Det er 3 år siden. Men det viser, at han ønsker at tage ansvar. Prøv at holde fast i, at han har smidt en bombe, velvidende at det, som I har sammen kan gå til grunde, det er en modig mand, du har dig.Han ønsker rent bord.

Tal sammen – skab tillid

Tilgivelse er en proces. Tilliden mellem dig og din kæreste skal bygges op igen, og det kan godt tage lang tid. Tilliden vokser ved, at I holder jeres gensidige aftaler, snakker om og sætter ord på det der gør ondt og det måske mere end én gang.

Tilgivelse er ikke noget, vi handler med. Så sætningen: ”Nu har jeg sagt undskyld, og så vil jeg ikke snakke om det mere”, bremser helingen og lukker af for processen.

Ud fra det du skriver kan jeg ikke læse om I er et par, der er gode til at snakke om tingene, for det her er vigtigt at snakke om. Det kan være et godt udgangspunkt for, at han også kan få sat ord på, hvordan han ønsker, at I kan komme videre. Ligeledes har du brug for at få sat ord på din smerte, din tvivl og frygt. Det kommer ikke bare til at gå i sig selv. Det kræver bevidst arbejde af jer begge, men jeg tror det er det værd for jeg fornemmer helt klart, at I elsker hinanden.

Prøv at lade ham læse dit spørgsmål og mit svar og sig, at du har brug for at snakke med ham om det. I kan også læse artiklen Den nødvendige tilgivelse sammen.

Det kunne være en god hjælp til at få sat ord på nogle ting. Det kan blive en vigtig base for jer, når I går ind i ægteskabet.

Jeg ønsker dig og jer alt godt.

Kærlig hilsen
Vivian