Skal man holde sig fra tantrasex eller er det ganske harmløst?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva

Jeg er stødt på det, der hedder tantrasex og kunne godt tænke mig at høre, hvad det er og høre, om det er noget, man skal holde sig fra, eller om det er ganske harmløst.

Hilsen T, 35 år

SVAR:

Hej T

Tak for dit spørgsmål.

Tantras oprindelse

Tantra stammer fra ældgamle østlige religiøse traditioner, og det findes i grene af både hinduisme og buddhisme. Her bruges tantrasex bl.a. til at opnå åndelig klarhed og en ændret bevidsthedstilstand (nirvana), istedet for at opnå orgasme.

Tantra i vesten i dag

Den vestlige verden har så lånt nogle af traditionerne fra Østen og har skabt det, som hedder “Neotantra” eller moderne tantra. I moderne tantra er målet ikke at afstå fra orgasme, men at opnå større intimitet og evt. bedre orgasmer for parret. Det bruges ofte i forbindelse med New Age og lignende spirituelle retninger og øvelser.

Brugen af tantra

Rent praktisk kan tantrasex involvere åndedrætsøvelser eller øvelser, hvor parret holder øjenkontakt rigtig længe og forskellige former for intim massage og berøring. I moderne tantrasex udskyder parret orgasme så længe som muligt og lægger vægt på at være intime sammen. For nogle par har det en spirituel dimension, for andre er det noget, de bruger til at få et mere intimt sexliv. Ugeblade og sexologer anbefaler typisk tantrasex, hvor fokus ikke er på orgasme, men på at være seksuelle og intime sammen.

Jeg håber, det giver dig et lille billede af, hvad tantrasex er. Som du kan se, har det mange, mange grene i både den østlige og vestlige verden, så tantra og tantrasex er altså rigtig mange ting.

Der er nyttige øvelser at låne fra tantra

Du spørger også, om det er noget, man skal holde sig fra, eller om det er harmløst. I forhold til dit sexliv, mener jeg, der er flere gode tanker og øvelser, vi kan låne fra tantrasex. Idéen om at sex ikke handler om at nå til orgasme så hurtigt som muligt, men om at være bevidst om at være sammen, nyde intimiteten og tage sig god tid til at berøre og glæde sin partner, er rigtig god. Her på AdamogEva.dk tror vi på, at Gud opfandt sex til glæde og nærhed for mennesket, og det betyder også, at sex ikke bare handler om nydelse, men om den mening og glæde der kommer ved at være i nært fællesskab med en anden.

Den sprirituelle del ikke forenelig med kristentro

Jeg er kristen, og derfor er jeg altid opmærksom på, hvilke åndelige dimensioner der ligger bag de ting, jeg beskæftiger mig med. Så når du spørger mig, om det er harmløst, vil jeg sige, at mange af øvelserne i tantrasex – isoleret fra deres østlige rødder – er harmløse og måske endda givende i et parforhold. Men hvis du som kristen vil beskæftige dig med den spirituelle del af tantrasex, er det vigtigt at huske, at det ikke har rod i Jesus' undervisning.

Tantra er baseret på idéen om, at du selv kan nærme dig guddommelighed gennem en ændret bevidsthedstilstand, hvorimod kristendommen siger, at vi ikke behøver kæmpe os op til Gud, når nu Jesus står lige ved siden af os og er vores vej til Gud.

Vær bevidst om, hvad du vil lade dig påvirke af

Det er ligesom meditation – en øvelse brugt af mange forskellige religioner, også kristendom. Den fysiske øvelse er cirka den samme, men tankerne og målet bagved er meget forskellige. Så det er vigtigt at være meget klar på, hvor du vil hen åndeligt, og hvordan du bliver påvirket, når du går igang med sådanne øvelser.

Jeg håber, det har givet dig svar på dit spørgsmål.

Venlig hilsen
Maria