Skal jeg kæmpe og få hende til at kunne lide mig?

Vis spørgsmål

Hej

Mit spørgsmål omhandler, at jeg går på en kristen efterskole, hvor jeg længe har været smaskforelsket i en SØD pige! Jeg bliver utroligt glad ved at se hende altid og helt glad indeni.

Vi skriver meget sammen, og hun er typen, der er venlig overfor alle, og det nemlig det, der er problemet. Hun er utrolig venlig overfor mig og smiler, men hun kalder mig “ven eller makker”, så ved udmærket godt, jeg ikke kan lægge noget i det. Jeg vil gøre hvad som helst for at få hende, hvis bare ikke vejen så umulig ud, for hver gang hun skriver noget sødt, gør det mig også lidt ked af det, når jeg ved, hun intet lægger i det.

Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre; om jeg skal kæmpe kampen og få hende til at kunne lide mig eller få romancen frem og få hende til at kunne lide mig, selvom jeg er ret bange for at brænde nallerne på at prøve at få hende og bliver sønderknust.

Men ihvertfald, hvad synes I, jeg skal gøre?

Dreng, 16 år

SVAR:

Hej med dig

Tak for dit gode spørgsmål – det er en fin beskrivelse, og jeg forstår godt, at det ikke er nemt for dig.

Dejligt med en så rar ven

Først vil jeg sige, at det er dejligt for dig, at du kender hende. Tænk, hvor godt og rart det er at have en god ven, som er venlig, smilende og charmerende. Jeg forstår egentlig godt, du kan falde for en som hende.

Du kender ikke hendes følelser

Jeg vil også sige til dig, at du måske ikke kan være sikker på, hvordan hun føler for dig. Jeg kan forstå, at du bliver ked af det, når hun skriver noget sødt til dig, fordi du tror, hun ikke mener det. Hvem ved, om hun faktisk mener det? Man kan meget nemt gå rundt og forestille sig, hvad andre tænker om og føler for en, men i virkeligheden er det ikke altid rigtigt, det man forestiller sig. Det jeg mener er, at du ikke kan afskrive hende på forhånd, for reelt set tror jeg ikke, du kan være sikker på, hvad hun føler for dig.

Forelskelse kan ikke tvinges frem

Når det er sagt, så kan det være svært sådan helt bevidst at “få romancen frem”, som du skriver. Jeg vil i stedet opfordre dig til at holde kontakten med hende. Gode relationer, venskaber eller kæresteforhold tager tid at udvikle, og de bliver på mange måder bedre, som tiden går. Derfor skal du prøve, selvom det er svært, at være tålmodig.

Vigtigst af alt mener jeg, at du skal forsøge at være dig selv. Du skal ikke ændre på dig selv, for at det så måske kan få hende til at lide dig. Jeg ved, det er svært altid at være sig selv, men det virker til, at hun synes, du er en god fyr, så hvorfor lave om på dig selv?

Altså: Hold kontakten, vær tålmodig og lav ikke om på dig selv. Så vil den næste tid vise, om interessen for hinanden vil vokse eller ej.

Måske kan du finde flere input i artikler og svar til andre i vores tema Fra venner til kærester.

Venlig hilsen
Asbjørn Overby