Skal jeg fortælle ham om det, som jeg skammer mig over?
Hejsa :)
Jeg er begyndt at ses med en fyr, og jeg vil med tiden gerne, at vi kan dele, hvad vi har oplevet af sorger og glæder gennem livet. Jeg føler bare, at jeg har en bombe at smide og er bange for, om han forsat vil ses efterfølgende.
Tidligere i mit liv havde jeg ikke rigtig nogen venner og begyndte at opsøge fyre på nettet. Med tiden ønskede flere af disse fyre også noget seksuelt, som at jeg skulle røre mig selv udenpå tøjet, skrive frækt eller have telefonsex. Det var vildt grænseoverskridende til at starte med, men jeg fandt ud af, at hvis jeg ikke gjorde det, kunne det være svært at bevare deres interesse i mig. Min grænse blev derfor hele tiden rykket. Men i kontakten med fyrene følte jeg pludselig, at jeg kunne tilfredsstille nogen, og at jeg var attraktiv. Samtidig begyndte jeg med tiden selv at finde det interessant at se dem onanere og se, at jeg gav dem en nydelse.
Jeg skammer mig meget over det, jeg har gjort og aner ikke, hvordan jeg skal håndtere situationen. Jeg har overvejet at snakke med en om det hele, men jeg har aldrig kunnet få mig selv til at fortælle andre om det ansigt til ansigt. Jeg føler mig så beskidt og ønsker ikke at kendes ved den del af mit liv.
Har I nogle råd til, hvad jeg kan stille op? Jeg føler heller ikke, at jeg kan være i et forhold uden at fortælle det. Men jeg er også i tvivl om, hvornår jeg skal fortælle det, hvis det er?
Kvinde, 24 år

SVAR:
Kære kvinde!
Tusind tak for dit spørgsmål. Hvor er jeg glad for, at du har skrevet. Lige nøjagtig skam og hvordan den kan påvirke vores liv er mit speciale som psykolog.
Alle har brug for at være elsket
For det første gør det mig rigtig ondt, at du har oplevet, hvad du har. Vi mennesker har brug for andre mennesker, og vi er virkelig villige til at gøre meget for at føle os set og elsket. Netop på det punkt kan seksualiteten være et svært område. For vi kan nemt komme til at overskride vores egne grænser for at opleve, at vi er attraktive og ønskede. Det sker både når man er single og i et parforhold.
Det føles virkelig godt, at nogen har lyst til os, og at de oplever nydelse sammen med os. Det kan nærmest blive en afhængighed at opleve det, at et andet menneske har lyst til en. Så jeg vil først og fremmest sige, at du slet ikke er alene om at have overskredet egne grænser i jagten på anerkendelse og en følelse af at være vigtig for nogen.
Immun overfor kærlighed
Når det er sket, må vi kigge på førstehjælps første regel: Stands ulykken! Hvis dette bliver en hemmelighed, du går med, kan den blokere for al kærlighed. Som du selv beskriver, er det som en bombe. Hver gang den nye fyr viser dig, at han er glad for dig, vil du tvivle på, om han også vil være glad for dig, når han får dette at vide. På den måde bliver du nærmest immun overfor kærlighed, for du stoler ikke på den. Så hvis dette bliver noget du går og gemmer på i et forhold, vil du aldrig føle dig tryg.
Ikke noget at skamme dig over
På den ene side synes jeg ikke, du har noget at skamme dig over. Du har som så mange andre mennesker søgt anerkendelse og fællesskab og er kommet til at gøre noget, du ikke er stolt af. Sådan er det med mobning, bagtalelse, løgn osv. osv. Vi mennesker er meget nemme at få til at gøre ting, vi ikke kan lide, hvis vi kan finde fællesskab der.
På den anden side vil du altid bære det her som en del af din historie. Så hvis det ikke skal have lov til at ødelægge mere i dit liv, er du nødt til at fortælle ham det. Ellers vil du aldrig stole på, at han virkelig kan lide dig.
Tillid kræver tryghed
Hvordan gør du det så? Det vigtige er nok at mærke efter, om han er et menneske, du stoler på. Kan han holde på en hemmelighed? For selv om jeg siger, at du ikke skal gå med det som en hemmelighed, har vi alle lov til at holde ting private for os selv. Og dette er ikke noget, alle behøver at vide om dig. Hvis du stoler på ham, så fortæl ham det så sårbart og ærligt (men ikke nødvendigvis detaljeret) som du kan. Fortæl ham som du har gjort her, at du virkelig savnede venner og oplevede, at dette var din eneste vej til at mærke den interesse. Fortæl ham, at du virkelig ikke har det godt med det, og at du håber, han ikke dømmer dig for det. Men også at du fortæller ham det, fordi du er glad for ham og ikke ønsker at holde det hemmeligt.
Hvis du synes, det er svært, kan du eventuelt lade ham læse dit spørgsmål her og mit svar.
Snak måske med en anden først
Måske kan du mærke, når du læser mit svar, at det er for svært. Så vil jeg anbefale dig at finde en at snakke med – en psykolog eller lignende. Hvis du har svært ved at fortælle det ansigt til ansigt kan du tage dette skriv med. Du skal ikke være bekymret. Det er hverken usædvanligt eller noget, vi psykologer/terapeuter ikke har hørt før.
Under fanen Ressourcer her på siden er der oversigt over en lang række professionelle, du kan henvende dig til. Måske er der også en i nærheden af, hvor du bor.
Du kan måske også få noget ud af at læse artiklen Jeg skammer mig over mig selv. Jeg vil også anbefale artiklen Den nødvendige tilgivelse. Den er skrevet om tilgivelse mellem to i et forhold, men du kan også læse den som hjælp til at tilgive dig selv.
Du er ikke alene
Jeg kender dig ikke, men jeg har den dybeste respekt for dig. Tænk, at du er så ærligt et menneske, at du ikke vil gå ind i et forhold med en hemmelighed. Gid der var flere, der havde samme holdning. Du må virkelig klappe dig selv på skulderen for det.
Og husk, at vi alle har gjort ting, vi fortryder og skammer os over. Du er ikke alene! Og det dømmer dig ikke ude! Hverken som menneske eller kærestepotentiale.
Kærlig hilsen
Krista Bojesen