Prøver min veninde at snuppe mit crush for at såre mig?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en pige på snart 16.

I vinterferien spurgte min veninde om mig og hende og den fyr, jeg kan lide, snart skulle finde en dag. Men jeg skulle være sammen med ham i ferien. Så spurgte hun, om hun måtte komme med, men vi havde snakket om, at det bare skulle være mig og ham.

Så blev hun virkelig sur på mig, og en dag, hvor vi alle tre snakkede sammen over telefon, sagde hun, at hun synes, det var irriterende, at hendes veninder altid forlod hende for en dreng. Jeg følte, den var målrettet mig, og det var den også.

Hun har ikke rigtigt skrevet til mig så meget de seneste måneder, så jeg har den følelse, at mit crush er der mere for mig end hende.

Da jeg var sammen med mit crush i ferien fortalte jeg, at hun og jeg havde haft den diskussion. Så fortalte han, hun var begyndt at skrive meget til ham, og han var glad for, hun endelig ville være venner. Hun plejer aldrig at ville skrive til ham eller spørge ham om noget.

Spørgsmålene: Skal jeg sige til hende, at jeg ikke synes, hun har været der så meget for mig her på det sidste? Prøver hun måske at få ham til at kunne lide hende for at såre mig?

Hilsen anonym 15-årig

SVAR:

Kære anonyme 15-årige

Hvor er det godt, du skriver. Det kan være en hjælp at få sat ord på det, der fylder i livet.

Situationen

Du fortæller om den seneste tid mellem dig, en veninde og en dreng, du er forelsket i. Og du spørger, om du skal sige til din veninde, at du ikke synes, hun har været der så meget for dig på det sidste. Du spørger også, om jeg tror, din veninde vil prøve at gøre ham, du er forelsket i, forelsket i sig selv for at såre dig.

Jeg forstår godt, du spørger. Når tanker og følelser myldrer rundt, har man behov for et svar. Jeg lover dig, at jeg vil give dig mit bedste gæt. (Det kan ikke blive til mere end et gæt, desværre.) Men først til sidst. Jeg vil nemlig gerne bede dig begynde et andet sted.

Sandheden på bordet

Har du nogensinde set “Luksusfælden”? Det handler kort fortalt om, at mennesker, der har ondt i økonomien og mistet overblikket, først får vist præcis, hvordan deres økonomi ser ud, og hvad de har brugt pengene på, og bagefter får hjælp til at finde en vej videre. Det ser ud til at være en både hård og befriende omgang.

Det er det, du skal gøre i forhold til din veninde og ham, du er forelsket i. Ikke for åben skærm, men inde i dig selv. Først skal du være så ærlig, du overhovedet kan og tør. Bagefter bliver det lettere at vælge den bedste vej for dig.

Overvej disse spørgsmål grundigt og ærligt:

  • På en skala fra 1-10: Hvor god en veninde er din veninde for dig?
  • På en skala fra 1-10: Hvor god en veninde er du for hende?

Er det cirka lige store tal eller meget forskellige tal? Hvad siger det dig om jeres venskab?

Måske kan det give dig nogle input at læse vores artikler Gode venner og Pigevenner og drengevenner.

Jeg ved ikke, hvor lang tid du har kendt din veninde, eller hvor meget hun betyder for dig. Heller ikke, om du har andre veninder at trække på end hende, og svarene kan betyde meget for, hvordan du vil læse det, jeg skriver nu. Hvis det gør ondt, så skal du vide, at det er skrevet i største omsorg for dig. Jeg ønsker virkelig det bedste for dig.

Du fortæller, at du skulle være alene med en dreng, og at du var glad for, at det kun var jer to. Måske havde du ikke direkte fortalt din veninde, at du var forelsket i ham (jeg ved det ikke), men under alle omstændigheder maser hun sig ind.

Hun udleverede dig over for ham, da I snakkede sammen; hun undlod at kontakte dig i lang tid og begyndte i stedet at skrive til ham, du er forelsket i.

Venskab over for forelskelse

Jeg tror ikke, hun vil bruge ham til at såre dig. Men jeg tror måske, hun er forelsket i ham og er villig til at såre dig, hvis det er prisen for at blive kæreste med ham.

Jeg har kun din beskrivelse, og jeg kan sagtens tage fejl. Når det er sagt, forekommer hendes adfærd at være taktløs og illoyal. Måske fordi hun er forelsket. Hvis din beskrivelse dækker hendes opførsel generelt, vil du måske gøre klogt i at holde hende på afstand og dyrke andre veninder, hvis du kan.

Hun har ikke været der for dig, og ud fra hendes opførsel at dømme, vil det ikke ændre sig, selv om du taler med hende. At tale sammen kan kun flytte noget, hvis folk vil hinanden og blot har misforstået et eller andet.

Hvis hun ikke vil give af sig selv til jeres venskab, vil det ikke hjælpe at tale sammen. Så skal du hellere indstille dig på, at hun er en bekendt men måske ikke en god ven. Men du må tænke det igennem selv og finde ud af, hvor du tror, sandheden ligger.

Jeg ønsker for dig, at du finder en god vej i det hele!

De bedste hilsner fra
Anne Kathrine Wagtberg