Problemer i forholdet og nu forelsket i en anden - hvad gør jeg?
Min kæreste og jeg har været sammen i knap 2 år. Vi bor sammen. Jeg var vildt forelsket i ham, det er jeg ikke mere. Vi har haft problemer lige fra starten, men når man er forelsket, kan man jo klare hvad som helst. Nu hvor forelskelsen har fortaget sig, har jeg indset nogle ting. Og jeg begynder at tvivle på, om vi har en fremtid sammen.
Han har nogle problemer med ludomani og økonomi, som tager hårdt på mig, og jeg er i tvivl, om jeg orker det mere. Jeg har to børn, han har et barn. Jeg tænker meget på min fremtid og mine drømme. Jeg er ret skeptisk og føler ikke, jeg kan udleve mine drømme sammen med ham.
Jeg har mål og ambitioner, det føler jeg ikke, han har. Jeg er under uddannelse på 3. år nu, han er 37 og har ingen. Han har nu et midlertidigt job, men er ellers på kontanthjælp.
Har fra starten prøvet at hjælpe, jeg har gjort meget, men gang på gang blevet skuffet. Jeg har grædt mange tårer og føler nu, jeg har givet op. Dette har jeg fortalt ham, og jeg har givet ham et ultimatum "slut med spil". Han vil gøre alt for mig og ikke miste mig, men jeg ved, at det kræver rigtig meget af mig også, og jeg er i tvivl, om jeg følelsesmæssigt er i stand til at støtte ham 100%.
Oven i dette er jeg så faldet for en anden, han er også faldet for mig. Men han er gift - noget rigtig rod. Vi er blevet enige om, at vi skal holde afstand, så vi ikke sårer nogen og håber, vores følelser vil forsvinde. Men jeg kan ikke slippe ham, jeg tænker på ham konstant, det er virkelig frustrerende. Hvad gør jeg? Hvordan kan jeg slippe ham, og kan jeg overhovedet?
Hvordan kan jeg leve videre i mit nuværende forhold, når jeg ved, mine drømme for fremtiden aldrig vil kunne blive realiseret? Jeg elsker min kæreste, men er det nok? What to do? Er virkelig frustreret over min situation, er så splittet!
Håber I kan hjælpe.
Med venlig hilsen L, 27 år

SVAR:
Kære L, 27 år
Det lyder til, at du er splittet i det, du sidder med. Du overvejer, hvad du skal og vil. Du skriver og spørger brevkassen. Det er lige det, den er beregnet til.
At skabe arbejdsro er vigtigt
Det første, jeg lægger mærke til, er, at du har gjort et valg: Du har valgt at skabe afstand til ham, du er faldet for. Det er et rigtigt klogt valg. Og jeg har et lille spørgsmål ind i det. Har du helt droppet kontakten til ham, da det ellers vil være svært at skabe arbejdsro til at finde ud af, hvor vejen går for din kæreste og dig. Hvis du ikke har gjort det, vil jeg gerne opmuntre dig til det, selvom det kan være svært.
Et kig tilbage kan give energi
Du fortæller, at du var vildt forelsket i din kæreste, da I begyndte at komme sammen. Her vil jeg spørge dig: Hvad var det, du faldt for hos ham? Prøv at overveje nogle dejlige oplevelser sammen med ham. Hvad gjorde det godt at være sammen? Ved at tænke på noget godt, giver det mulighed for, at du kan "stå" på det gode, når du arbejder med det, der udfordrer dig og ham.
Søg hjælp til udfordringerne
Du skriver, at din kæreste har problemer med ludomani og økonomi. Da jeg læste det, tænkte jeg: Han fortjener hjælp af en psykolog. Du har givet ham et ultimatum: Slut med spil. Hvad tænker du om at lave en tilføjelse, så at det hedder: Slut med spil. Du har brug for hjælp.
At få hjælp professionelt giver mulighed for at komme om bag ved ludomanien. Hvad gemmer sig bag denne spilletrang? Det er nemlig svært at sige til sig selv, at nu vil jeg stoppe. Forståeligt at det er svært for dig, at han har denne trang. Så ved at han får hjælp, giver det også mulighed for hjælp til dig.
At falde for en anden
Når der er udfordringer i parforholdet, kan det være en fristelse at blive forelsket i en anden. At tænke, at græsset er grønnere hos naboen. For nogen er det en flugt væk fra problemerne. Hvordan vil det være at tænke, at nu vil jeg fokusere på vores forhold og se, om der er mulighed for at blive sammen. Arbejde på det. Gøre noget ud af hinanden. Skabe hygge. Foretage jer noget sammen.
For børnenes skyld
Jeg sidder og tænker dine 2 børn og hans ene barn. Er det ikke også vigtigt at kæmpe for deres skyld? Jeg kan ikke se ud af dit brev, om de alle 3 har været igennem en skilsmisse, at mor og far er blevet skilt, men jeg forestiller mig det ud fra det beskrevne. For jeres i alt 3 børn vil det igen opleves som en adskillelse. Så respekt for, at du spørger: What to do?
Fremtidstanker
Hvordan vil det være at parkere fremtidstankerne lige nu og koncentrere dig om det, som du oplever udfordrende. Ved at få fundet ud af, hvor vejen går, giver det mulighed for senere at fokusere på fremtiden. Jeg håber, at mine tanker har skubbet noget i gang hos dig, så at du har fået mod til at kigge på jeres forhold og se, hvor det bærer hen ad mht. at blive sammen.
Jeg ønsker det allerbedste for dig.
Hjertelig hilsen Hanne Esmarch