Penis stoppet med at vokse - kan det skyldes jelqing?

Vis spørgsmål

Hey der, jeg er 14, og min penis har været 12,9 cm de sidste 2½ år, regner jeg med. Jeg kunne ikke forstå, at det så ud, som om den ikke voksede. Den forblev samme størrelse, mens jeg bliver større og større, så jeg begyndte at måle for 1½ år siden. Der viste det 12,9, og det gør den stadig. Jeg er godt og vel 1,85-1,90 i højde. Træner på ugentlig basis 3-6 timer om ugen. Og jeg går i ottende klasse.

Engang så jeg et tv-program, hvor man skulle følge en mand, der ville have sin penis en smule større, og han brugte metoden jelqing. Og som naive lille mig dengang var jeg meget usikker på mig selv og ville derfor gerne have en større penis. Jeg gjorde det i 3 måneder, men det føltes ikke, som om det hjalp, så jeg stoppede, da jeg lige researchede og så det kunne være farligt. Havde ingen research gjort, da jeg begyndte med at jelqe. Nå, men jeg stoppede, og den vokser bare ikke. Jeg begyndte at komme i puberteten, da jeg var 11-12 år.

Forresten ryger jeg 15 cigaretter om dagen, drikker stort set hver weekend, ryger en joint meget sjældent. Men jeg har ikke brug for den smøre om, at det er dårligt at ryge osv. Jeg har bare brug for svar på, om min jelqing kan have stoppet min penis i at vokse.

Håber I kan finde svar, da jeg har gået og haft en mindre depression over det. Har prøvet at skrive herinde engang, men fik aldrig svar, så nu prøver jeg igen og håber at få svar :)

A.V. 14 år

SVAR:

Kære A.V.

Du lyder helt normal

For det første vil jeg understrege, at 12,9 cm er en fuldstændig normal størrelse for en penis hos en fuldvoksen mand. Du er 14 år og har dermed næppe afsluttet din fysiske udvikling helt, selvom det lyder til, at du er gået i puberteten i en ung alder.

Jelqing kan ikke anbefales

Der findes ingen videnskabeligt dokumenterede metoder til at forstørre en penis hos en mand med en normal penis. Det er ikke dokumenteret, at jelqing hjælper.

Hvorvidt det kan hindre en penis i at vokse er mig bekendt ikke undersøgt, hvorfor jeg ikke kan afvise det - men personligt tror jeg det ikke. Jeg vil ikke anbefale, at du fortsætter med det, for som du nævner, kan det være skadeligt. Det er ikke dokumenteret, at det hjælper, så det eneste, du kan få ud af det, er måske en skadelig effekt.

Vær god ved dig selv

Det bedste, du kan gøre for din penis, er at holde op med at ryge. Rygning giver dig åreforkalkning i alle blodets årer inklusive blodårerne i din penis. Mange rygere får rejsningsbesvær. Så det er muligt, du ikke føler, at du har behov for at høre om smøren om, at det er dårligt at ryge. Men så længe, du ryger, har du brug for at høre smøren - ligegyldigt om du synes det eller ej. Rygning er noget af det farligste, som du kan udsætte din krop for. Og du vil blive positivt overrasket over, hvor glad du vil blive for at stoppe med at ryge.

Læs også dette svar og linkene i det: Flov over min penis - kan jeg gøre noget for at få den større?

Mvh
Boje