Kraftige menstruationssmerter - hvad kan hjælpe?
Hej
Da jeg var omkring 13 år, fik jeg menstruation, og med det var der kraftige smerter!! Jeg fik p-piller, da jeg var omkring 14, da det skulle hjælpe mod smerterne, og det gjorde det også, men inden for det sidste års tid er de kommet tilbage, lige så kraftige som dengang!
Jeg lever på smertestillende i 3-4 dage og må melde mig syg på arbejde, da jeg ikke kan andet end at ligge med en varmepude under dynen.
Jeg har prøvet at skifte til et andet mærke i p-piller, men det virker ikke.
Mit spørgsmål er så, om det kan hjælpe at tage en pause fra p-pillerne i et halvt års tid, og så gå på dem igen? Jeg har nemlig prøvet alt andet, og intet virker ...
Anonym, 20 år

SVAR:
Kære anonym
Det lyder ikke rart for dig! Dine menstruationssmerter forhindrer dig i at leve et normalt liv, da du skal sygemelde dig flere dage hver måned. Det giver dig alt for meget fravær på fx en uddannelse eller et arbejde. Du skal ikke bare acceptere dine smerter uden at have forsøgt at få hjælp.
Hold ikke pause med p-pillerne
Jeg kan ikke sige, hvad der er skyld i dine menstruationssmerter. Du skal ikke holde pause med dine p-piller i kort tid for så at begynde på dem igen uden at snakke med din læge først. P-pillers bivirkninger (her tænker jeg især på risikoen for blodpropper) er nemlig størst lige efter opstart. Du løber derfor en unødvendig større risiko ved at begynde igen, og generelt siger man, at man ikke skal holde korte pauser med p-piller.
Tal med din læge
Der er flere årsager til menstruationssmerter. Det er naturligt at have let ubehag og smerte under menstruationen. Nogle piger har bare mere ondt, når de har menstruation, uden at der er en forklaring på det. Nogle piger med kraftige menstruationssmerter lider af endometriose. Det betyder, at de har livmoderslimhinde på de forkerte steder inde i maven og får smerter, når de får menstruation derfra ind i maven. Har man denne sygdom, har man ofte også smerter ved vandladning eller afføring. Det er altid en god ide at få en samtale og en undersøgelse hos din læge for at udelukke, at der er noget unormalt.
Menstruationssmerter kan ofte mindskes ved at undgå at få menstruation. Det kan gøres ved, at du tager dine p-piller i længere perioder uden at holde pause. Du kan også få anlagt en minispiral, som fungerer med hormonet gestagen og vil gøre, at din menstruation bliver sparsom og næsten forsvinder. Begge behandlinger kræver en snak med din læge.
Det kan du selv gøre
Du kan selv mindske generne ved at tage smertestillende medicin. Ibumetin (sælges fx under navnet Ipren) er meget effektivt mod menstruationssmerter. Du må tage 400 milligram op til 3 gange om dagen. Du kan eventuelt supplere med 1000 milligram paracetamol (pinex/panodil/pamol) op til 4 gange om dagen. Sund kost, søvn og motion gør også din tilstand bedre.
Håber det var svar på dit spørgsmål.
Kærlig hilsen Signe Engholt Andersen