Overvejer at drikke som vennerne - er det dumt at begynde?
Jeg er en pige på 13 og min bedste veninde er 14. Jeg går i en klasse, hvor alle er ældre en mig, så jeg opfører mig nok også lidt ældre, end jeg er, men mit problem er, at min bedste veninde drikker og overvejer også selv at gøre det. Er det en god ide eller skal jeg lade være? Mange af mine andre venner drikker også. Men er det dumt eller skal jeg gøre det, fordi jeg har lyst?
Kh. Mig Ovvb, 13 år

SVAR:
Kære Ovvb.
Tak for din mail. Det er dejligt at se, at du overvejer, hvad der vil være godt for dig. Når ens venner og veninder gør noget, som man ikke selv gør, kan man føle sig anderledes eller uden for. Og det kan være ekstra svært, når man, som du, er teenager. Derfor skal du vide, at det er rigtig flot, at du passer på dig selv og tænker dig om.
Du spørger, om det er en god ide, at du også begynder at drikke, eller om du skal lade være. Mit korte svar til dig vil være: Vent! Du er stadig for ung. Men jeg synes, at det svar er lidt for kort, så jeg vil gerne uddybe det for dig.
Du er i udvikling
Når man som du er 13 år, er både kroppen og hjernen under udvikling. Det kan du sikkert også mærke på mange måder. Når man indtager alkohol forstyrres denne udvikling, og hvis man ikke passer på, kan det få livslange konsekvenser. Og det vil være rigtig ærgerligt for dig. Du er unik og værdifuld og har gode muligheder for at udvikle dig godt. Dette er en af grundene til, at både læger, lærere, sundhedsstyrelsen og mange andre voksne mener, at børn under 16 år ikke skal drikke alkohol. Det er også en af grundene til, at det er ulovligt at sælge og servere alkohol til unge under 16 år. Loven er ikke lavet for at gøre det træls for børn, eller gemme alt det gode til de voksne. Loven er lavet for at passe på børn, fordi alkohol er farligt for børn, og børn kan have svært ved selv at vurdere og forstå de konsekvenser, det kan have at drikke alkohol.
Er 16 år så en magisk alder, hvor alkohol ikke skader længere? Nej, sådan fungerer det ikke. Med alderen færdigudvikles kroppen og hjernen, hvorfor det kan have andre konsekvenser for voksne at drikke, men det betyder ikke, at man ikke skal passe på, når man bliver voksen.
Man er ikke helt sig selv
Når man drikker alkohol, påvirkes man også følelsesmæssigt. Man får sværere ved at huske og ved at vurdere risiko (hvor farligt noget er), ens smertetærskel nedsættes (eks. kan nogle ikke mærke, at de fryser rigtig meget), og man bliver mere impulsiv (dvs. gør ting uden at tænke det igennem først). Derfor kan man komme til at udsætte sig selv og andre for fare, og/eller gøre nogle ting, som man normalt ville sige nej til, og som man bagefter fortryder og bliver ked af.
Det kan du læse endnu mere om i denne artikel:
Alkohol – så det rykker
Derfor; pas på dig selv og vent med at drikke alkohol. Det bliver ikke bedre eller nemmere at styre af, at du begynder at drikke tidligt.
Jeg ønsker dig alt det bedste!
Kærlig hilsen
Dorthe Mørch Mikkelsen