Ny med p-piller. Hvordan skal første menstruation være?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er lige begyndt på p-piller på første dag i min menstruation, og der er nu gået 2-3 dage, hvor min menstruation har været svag, og det virker til den næsten er slut (skal lige siges at jeg plejer at bløde meget og i en uge) – er det normalt? Har nemlig læst, at ens blødninger godt kan være uregelmæssige og svagere, når man starter på p-piller ...

Hvornår skal jeg begynde at blive bekymret ift. at være gravid, hvis min menstruation er uregelmæssig/svag, og jeg har haft sex regelmæssigt i måneden før (med kondom)?

På forhånd tak for hjælpen!!

A, 18 år

SVAR:

Kære A

Du er lige begyndt på p-piller. I perioden op til har du haft regelmæssig sex med kondom som prævention. Du er nu bekymret for, om du kan være gravid, da du bløder svagere, end du plejer og er bekymret for, om det er normalt.

Menstruation kan ændre sig ved brug af p-piller

Det er helt normalt at bløde mindre, når man er startet på p-piller. Det lyder til, at du tager p-pillerne korrekt; du er startet på første dag i menstruationen, og pillerne er derfor dækkende fra første dag. Når du tager pillerne, skal du følge anvisningen på pakken, som din læge har givet dig, lige meget hvornår du bløder. Det er kun første gang, det skal være første dag i menstruationen. Blødningerne kan godt ændre sig, når du tager p-piller, især i opstartsfasen. Senere vil blødningen komme i “pille-pausen”. Der findes forskellige typer piller, og du skriver ikke, hvilken type du tager, men det er vigtigt, at du følger anvisningen fra din læge, også selvom der kommer uregelmæssige blødninger.

Tag en graviditetstest, hvis du er bekymret

Du har brugt prævention i perioden op til, at du startede på pillerne, og du havde menstruation, da du startede på pillerne. Det taler kraftigt imod en graviditet. Der kan dog godt komme en lille blødning i starten af en graviditet, som kan forveksles med menstruation, så hvis du er bekymret for graviditet, synes jeg, du skal tage en test for en god ordens skyld. Hvis du senere skulle glemme at tage pillerne korrekt, skal du kontakte din læge for nærmere rådgivning og bruge kondom i perioden.

Hvis du stadig har mange spørgsmål, synes jeg, du skal tale med din læge om det. Din læge vil kunne rådgive dig mere specifikt, da hun kender dig og din situation og ved, hvilke piller du tager. Der findes som tidligere nævnt flere forskellige typer p-piller.

Du kan også læse artiklen Info om p-piller og søge efter flere artikler og svar på hjemmesiden. Vi har skrevet en hel del om det, da mange piger spørger om det samme som dig.

Du er også velkommen til at skrive her igen, hvis der er noget, du gerne vil have uddybet.

De bedste hilsner
Anne Kathrine Christensen