Noget galt med mig, siden jeg stadig er single?
Hej Adam og Eva. Jeg er en pige 16, der går i 9 klasse. Jeg har aldrig haft en kæreste, men dog nogle flirts. Jeg er kræsen på den gode måde.
Mine 3 rigtig dejlige veninder har selv kærester. I starten synes jeg bare, det var fedt at kunne tage i byen og nød virkelig single-livet og kunne gøre, hvad jeg ville, uden at skulle vågne op til en kæreste dagen efter, der er på nakken af dig, hvis du havde gjort noget tosset.
Jeg er begyndt at tænke meget over, hvorfor det ikke lige er mig, der har en sød kæreste. Jeg synes selv, jeg er en flot pige, mine veninder og min familie synes også, jeg er flot og synes også, det er på tide, jeg skal ud og "vise mig frem".
Rigtig mange af mine "ikke så kønne" veninder og venner har en sød kæreste, og ikke fordi jeg mener, at kun smukke mennesker kan få kæreste, men jeg kan bare ikke forstå, hvorfor jeg ikke kan, når jeg har fået thumbs up for udseendet.
Jeg begynder lidt at savne en dejlig kæreste, man kan gøre det hele med.. Jeg udviser ikke desperation, når jeg fester eller andre tidspunkter, hvor jeg er til større forsamlinger. Tager det cool.
Jeg snakkede med min veninde om, at det var lidt spøjst, at hver gang jeg ligesom havde fået "fangst", så blev det aldrig til noget, også selvom at enten jeg eller ham har givet meget udtryk for, at man var sød, så blev det aldrig til mere end et par sms'er, også selvom vi har været ædru dagen før.
Jeg har hørt mange gange efterhånden, at han nok skal komme, når man mindst venter det, men jeg føler mig totalt klar og afbalanceret, så hvor er han? Folk siger også, at han sjovt nok ikke kommer og banker på din dør, men jeg har været i byen, hyggeaftener osv. Og synes bare ikke, jeg har stødt på ham ved et tilfælde endnu..
Jeg lyder nok lidt desperat, men jeg har brug for en forandring. Håber I kan give mig svar.
Mange varme hilsner xxx, 16 år

SVAR:
Kære 16 årige.
Det er ikke mærkeligt, at et hit af Phil Colins i 80’erne havde omkvædet: "You can’t hurry love". Det er en almen kendt ting, at man kan længes og håbe og dog må acceptere, at man ikke kan tvinge ting til at ske…
Er der noget galt med mig?
Så svar på dit titelspørgsmål: NEJ, der er IKKE noget galt med dig.
Du kalder dig kræsen på den gode måde. Det lyder for mig rigtig sundt. Du skal ikke ”sælge” dig til hvem som helst for laveste ”pris”. Ville der komme noget godt ud af det? Det er vigtigt, at en partner passer til dig, at I kan have det sjovt og dejligt, at I kan føle jer trygge i hinandens selskab, og at I kan udfordre hinanden i samtale.
Flyt fokus - opsøg nye venner og uddyb venskaberne
Så hvad skal du gøre i ”ventetiden”, hvordan kan du skabe forandring i dit liv nu? Hm, måske skal du slippe dit fokus på det at få en kæreste. Måske skal du se dig omkring, skabe gode venskaber. Blive gode venner med nogle drenge. Måske via fritidsinteresser? Måske i skolen? Er der mødesteder eller foreninger i dit nærområde? Kunne du melde dig til en eller anden form for arbejdsfællesskab? Træner eller leder i en klub? Gå til kor? Spejder? Spille i et band? Gå til holdidræt? Kokkekunst? Noget i ungdomsskolen? Være i fællesskaber, hvor man lærer hinanden at kende på en bredere måde end ved en aften i byen?
Måske skulle forandringen i dit liv lige nu være at udvikle dig som menneske, deltage interesseret i andre menneskers liv i åbne fællesskaber. Og måske vil du på sigt derigennem pludselig opleve at det gode venskab giver plads til noget mere. Nemlig at kærlighed, særlig hengivenhed og omsorg for en helt særlig person kan gro.
Mange hilsener fra Margit