Min sæd er nogle gange rød - hvad kan det skyldes?
Jeg har et problem med, at når jeg onanerer, så er sæden nogle gange rød, og jeg ved ikke, hvad det kan være.
Dreng, 15 år

SVAR:
Hej
I de fleste tilfælde er blod i sæden et forbigående fænomen hos unge. De hyppigste årsager er langvarig seksuel afholdenhed, intensiv masturbation eller heftig seksuel aktivitet.
Hvis det er ledsaget af smerter, hævede testikler, blødningstendens iøvrigt eller andre evt. symptomer, skal du kontakte din læge umiddelbart. Hvis du er bekymret, kan du altid spørge din egen læge, da det jo er begrænset, hvad jeg kan afgøre via internettet.
Hvis blod i sæden er eneste symptom, kan du også vente og se tiden an i et par måneder og se, om det ikke går over af sig selv.
Mvh
Boje