Min forhud kan ikke skubbes frem – skyldes det for meget onani?
Hej Adam og Eva!
Jeg står i det lille problem, at jeg er blevet mere eller mindre afhængig af at onanere. Jeg har meget svært ved at stoppe, ved ikke hvad jeg skal gøre?
Min afhængighed har resulteret i, at min forhud sidder trukket tilbage hele tiden. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre ved det!
F, 15 år

SVAR:
Hej F
Som jeg forstår din besked, er der to problematikker. Det ene er din afhængighed af onani. Det andet er, at din forhud er trukket tilbage hele tiden. Jeg vil derfor dele mit svar op i to dele og håber, det kan hjælpe dig.
Tilbagetrukket forhud
Det lyder, som om du tænker, der er en sammenhæng mellem at have onaneret meget, og at din forhud ikke kan skubbes frem. Den sammenhæng er jeg ikke sikker på. De mest kendte grunde til problemet er, at forhuden er snæver eller dårlig hygiejne. Følgerne kan være, at man får nedsat blodgennemstrømningen til penishovedet, og det kan skabe hævelse i og omkring penishovedet. Det kan give ret stærke smerter, og i værste tilfælde kan der dannes små blodpropper i blodkarrene, så blodtilførslen stoppes.
Det lyder ikke umiddelbart, som om du har smerter, men jeg vil alligevel råde dig til at gå til din praktiserende læge for at se, om der skal gøres noget ved det.
Afhængighed af onani
I teenagetiden sker der en masse ændringer i ens krop, og samtidig får vi en større bevidsthed om, hvem vi er, og hvad vores krop kan. At onanere er en naturlig måde at udforske kroppen på, og det er helt almindeligt, at det fylder meget i nogle perioder af ens liv – måske især som teenagedreng. Du beskriver, at du har en oplevelse af at være afhængig af onani, og det lyder, som om det går dig meget på. Jeg ved ikke, om det skyldes, at du forbinder onani med skam, ensomhed eller afmagt? Det er i hvert fald noget, mange forbinder det med, og som gør, at det kan føles tungt at gå rundt med selv.
Du kan gøre noget
Mit råd til dig er, at du ikke skal gå i panik over din situation. I stedet kan det være en god ide at tænke over, hvad onani gør for dig:
• Hvilke følelser får det frem i dig, når du har onaneret?
• Er der situationer, hvor du særligt får trang til at onanere?
• Hvad er det, der får lysten frem?
• Kunne du lave noget andet i de situationer for at aflede dig selv?
Det kan være en god ide at finde noget at fylde din tid ud med, så du ikke har for meget alene-tid.
Et andet råd er at snakke med en voksen mand, du stoler på, om dine tanker og frustrationer. Du er bestemt ikke ene om at føle sig afhængig af onani, og det kan være, du kan hente flere gode råd hos ham.
Jeg vil også anbefale dig at læse mere i svarene
Er det forkert at onanere?
12 år og afhængig af onani og porno – kan I råde mig?
17-årig: Jeg er afhængig af onani – hjælp mig!
og artiklerne Om onani – mest for drenge og Er onani synd?
Jeg håber, svaret hjælper dig. Du er altid velkommen til at skrive igen.
Kh Amalie