17-årig: Jeg er afhængig af onani – hjælp mig!

Vis spørgsmål

Hej.

Jeg er en ung dreng på 17 snart 18, og jeg tror, jeg er afhængig af onani eller bare liderlig. Jeg har lyst til onani hele tiden. Det er lige så slemt, som da jeg var 13-14 år og lige havde opdaget, at jeg kunne lege med mig selv. Men nu er jeg jo snart 18 ...

Jeg vågner også nogle gange op med min penis i hånden midt om natten og har lyst til at onanere. Nogle gange tror jeg, at jeg har gjort det i søvne, fordi jeg vågner nogle gange af, at jeg rykker i den. Det er heldigvis ikke hver eneste nat, det sker, men det er sket nogle gange alligevel.

J

SVAR:

Hej J

Jeg kan forstå på dig, at du tror, du er afhængig af onani. Og du føler måske, at onanien har taget overhånd?

Jeg har opdelt mit svar i tre punkter (fakta, indsigt og hvad du kan gøre) og konkluderet til sidst.

Fakta

Først og fremmest er det er vigtigt for mig at slå fast, at der ikke er noget farligt i at onanere. Du kan ikke skade dig selv. Og onani er heller ikke er forkert i sig selv! For eksempel er penge heller ikke er forkert, men et for stort fokus på penge kan ødelægge meget. På samme måde er det med onani. Det kan fx ødelægge relationer. Men at udforske sig selv og sin seksualitet er naturligt og godt. Du kan læse mere om onani i artiklerne Om onani – mest for drenge og Er onani synd?

Indsigt

Du kan overveje, om onani fylder for meget i dit liv. Som jeg læser dit brev, lyder det sandsynligt, at du er “afhængig”. Når man onanerer meget, vænner kroppen sig til den følelse, man får i forbindelse med orgasmen. Orgasmen er skabt sådan, at den netop er dejlig. Og det er faktisk helt almindeligt, at man har stor seksuel lyst som mand, når man er i puberteten. Men bare rolig! Selv om du synes, onani fylder meget i dit liv, så er en “afhængighed” af onani noget, man sagtens kan komme videre fra. Der er ikke abstinenser forbundet med at skrue ned. Det er snarere en dårlig vane, der skal brydes.

Hvad du kan gøre

Hvis du føler, det har taget overhånd, må du prøve at finde en grund til at skrue ned. Men hvis du ikke er motiveret for det, tror jeg, det er svært. Motivationen kunne være, at du føler, det tager for meget af din tid eller dit fokus. Nogle helt konkrete tips kunne være at øve dig i at tænke på noget andet, inden du sover. Hvis du lægger mærke til nogle specifikke ting, der starter din lyst, kan du også prøve at undgå dem. Eller omvendt – hvis der er noget, som holder dig fra onanien, kan du prøve at bruge mere tid på det.
Min egen lyst fortog sig med alderen. For mange er lysten størst, når de er 17-18 år gamle. Det er en svær periode at være i, fordi du kan føle manglende kontrol over dig selv. Sådan havde jeg det i hvert fald af og til selv.

Du kan måske få noget ud af at læse dette svar til andre i en situation, der ligner din: Gider ikke være afhængig af onani – kan I hjælpe?

Konklusion

Konklusionen bliver altså:
1) Onani er hverken farligt eller forkert
2) Det er helt almindeligt og naturligt at onanere
3) Du kan godt stoppe med onanien, men det kræver motivation

Hvis du ikke føler, det er svar nok på dit brev, så skriv endelig igen.

Mvh Jonas