Min ekskæreste forvirrer mig – hvad vil han?
Hej Adam og Eva
Jeg er en pige, som er meget forvirret lige for tiden. Jeg var tur på med min eks her i weekenden. Vi har ikke snakket så meget sammen, siden vi var kærester for fem år siden. Så i fredags spørger han mig, om jeg vil med ham til Tyskland. Jeg sagde jo bare ja, fordi det kunne være hyggeligt at være lidt sammen med ham.
Hele turen gik godt, vi havde det hyggeligt, og snakken gik bare. Så skulle vi holde pause, og det ene førte til det andet, så vi kyssede ... meget mærkeligt, synes jeg selv. Men det var godt. Hele turen blev han ved med at sige, at jeg var sød og sådan. Da vi kørte hjemad, ringede en af hans venner og spurgte, hvem han havde med. Han ville ikke sige det og blev helt rød i hovedet. Og havde et stort smil på, når han kiggede over på mig.
Da jeg siger, at nu er vi snart hjemme ved mig, og så slipper han for mig, svarer han tilbage, som om han ikke vil af med mig igen. Og jeg lægger mærke til, at han kører mere og mere langsomt, som om han vil have, det tager længere tid.
Jeg kommer hjem og skriver tak for en hyggelig tur til ham, men har ikke hørt mere fra ham. Synes det er lidt mærkeligt, for han sendte bare så mange signaler til mig. Men så hører jeg ikke noget fra ham, når jeg skriver.
Hvad skal jeg gøre? Håber I har nogle råd til den forvirrede pige på 17 år ...

SVAR:
Kære pige på 17
Tak for dit brev.
Vi kan godt forstå, du er forvirret. Og vi håber, vi kan give dig nogle råd, du kan bruge. Det virker til, at jeres forhold var helt afsluttet – at der ikke har været noget mellem jer de sidste fem år.
Pas på dig selv
Vores første råd er: Pas på dig selv. Du kan hurtigt spilde meget tid på at være usikker på, hvad han mener, hvis han sender meget forskellige signaler. Han skal ikke spille op til dig igen på den måde, uden I har fået talt om jeres relation.
Hvad vil du?
Vores næste råd: Find ud af, hvad du gerne vil. Enten vil du ham ikke – og så skal du lade det ligge. Brug din tid på andre venner. Eller også vil du gerne give det en chance. Så skal du (igen) skrive, at du gerne vil høre fra ham.
Hvad vil han?
Så er spørgsmålet, hvad han gerne vil. Enten har han bevidst flirtet med dig – fordi han også gerne vil mere end bare venskab. Så må du regne med, han viser dig det ved at kontakte dig. Du skriver ikke, hvor lang tid siden det er, du har skrevet til ham. Der kan være grunde til, at han ikke har svaret (alt efter hvor lang tid der er gået).
Hvis han ikke kontakter dig igen, må du regne med, at det er et nej fra ham. Måske ville han ikke have flirtet med dig. Hvis han ikke svarer, skal du tænke det som et lukket kapitel og bruge tid på andre venner.
Når/hvis I snakker sammen, så fortæl ham gerne, at du synes (med god grund!), at det er god stil at svare på dine SMS’er – specielt efter den tur, I var på.
Venner eller flirt
Vores sidste råd: Når/hvis I taler sammen igen og finder ud af, at I kun vil være venner, skal I aftale, at I kun opfører jer som venner. Ikke noget med at flirte for sjov. Det er ikke OK at lege med andres følelser ved den ene dag lægge op til, at der måske er noget – og så alligevel ikke ville noget dagen efter. Så skal du stoppe med at se ham for at passe på dig selv.
Du kan også læse en artikel og et svar om flirt og venskab:
Et trin ad gangen er det mest sikre
Får jeg de rigtige signaler – er der basis for næste skridt?
Håber du kan bruge vores råd. Ellers er du velkommen til at skrive igen.
De bedste hilsner
Maria og Stefan