Kan jeg tillade mig at slå op med min kæreste, mens hun har det så skidt?

Vis spørgsmål

Hej AdamogEva

Jeg er en 19-årig fyr, der for et halvt års tid siden var så heldig at finde en sød pige, og vi blev efterfølgende kærester. Det har gået lidt op og ned, og der har været lidt problemer. Hun var fx meget hurtig til at snakke om fremtidsplaner. Det skræmte mig lidt, men til at begynde med tænkte jeg ikke videre over det, andet end at det da var meget sjovt at tale om, hvis det en dag skulle nå dertil.

Da vi mødtes, var hun meget langt nede og snakkede meget om, hvor dårligt hendes eks havde påvirket hende, og hun var gået helt ned med flaget. Der fik jeg så i følge hende hjulpet hende op igen, og det var jeg til at starte med glad for. Indtil jeg fandt ud af, at jeg ikke har hjulpet hende helt op, da der fortsat med jævne mellemrum er dage, hvor hun er trist, og så bliver det igen hurtigt min opgave at muntre hende op, hvilket tager hårdt på mig.

De sidste par uger er det blevet for meget, og jeg besluttede mig derfor for at stoppe det i dag. Det resulterede i, at hun tudbrølede i flere timer; ikke så en mening med at leve uden mig og en hel masse andet. Eftersom hun indirekte truede med selvmord, sagde jeg, det blev en pause i stedet, selvom jeg inderst inde fortryder, at jeg ikke fik det overstået.

Der var så en tanke, der slog mig: Kan hun have narcissistiske træk, da hun gerne vil påvirke mig til at ville hende fortsat samt snakker om, at jeg er så meget bedre end hendes eks osv.? Hvad skal jeg gøre i denne situation, da jeg er mere eller mindre fast besluttet på at slå op, da forholdet trækker mit humør ned?

Kærlige hilsener fra en forvirret 19-årig

SVAR:

Kære forvirrede 19-årige

Ansvar for dig selv

Hvor er det godt at læse, at du er i stand til at reflektere over, hvad der sker imellem jer, og du kan mærke hvad det gør ved dig, når din kæreste er nede, og du har forsøgt at få hende op igen. Godt at du tager ansvar for dine egne følelser, og du samtidig er empatisk og forstående overfor de vanskeligheder, hun står midt i.

Ikke dit ansvar

For det er ikke dit ansvar at holde hende oppe. Jeg tror ikke, hun bevidst forsøger at udnytte dig, og samtidig er det et stort pres, hun lægger på dig. Jeg tænker, hun har brug for hjælp til at komme sig over sin tidligere kæreste og få flere nuancer ind i livet, så hun selv får noget “hår på brystet”. Det er rigtigt set og mærket af dig, at du ikke kan give hende det, hun har brug for.

Hun har brug for hjælp

Måske kan du foreslå, at hun søger hjælp hos en psykolog eller hos en voksen person, hun har tillid til. Det er vigtigt, at du fortsat tydeligt holder fast i, at du ikke kan hjælpe hende med hendes følelser. De følelser har ikke har noget med dig at gøre, og som kæreste kan du ikke være hendes terapeut.

En skrøbelig person kan vise sig at være meget stærk, og du må holde fast i den konsekvens, du har taget af det, du oplever. For mig at se betyder det, at du skal slå op med hende. Kun sådan passer du på dig selv – og på den lange bane er det også bedst for din kæreste.

Måske kan du finde flere brugbare input i vores artikel Skal jeg blive eller gå fra min kæreste?

Tak fordi du skrev og alt godt til dig fremover. Skriv endelig igen, hvis du har brug for flere input fra os.

De bedste ønsker
Else Ø. Andersen