Kan jeg kræve, at min kæreste fortæller mig alting?

Vis spørgsmål

Hej

Min dejlige kæreste gennem fire år har jeg boet med i et år. I starten af vores forhold var det svært for mig at nå ind til ham, og vi havde svære kommunikationsproblemer. Jeg har følt mig svigtet af tidligere kærester og er derfor meget opmærksom på, om han lyver over for mig.

Vi har arbejdet hårdt på vores kommunikationsproblemer og har det dejligt, og vores kommunikation fungerer godt, hvor jeg kan fortælle om mine bekymringer. Nu har jeg så opdaget, at han har løjet om nogle penge. Er det bedst, jeg intet fortæller, eller er det vigtigt, at vi kommer til bunds i dette og får snakket det igennem, så vi kan blive tættere igen?

Jeg vurderede meget inden, om jeg skulle undersøge det eller ej, men jeg havde sådan på fornemmelsen, at der var noget galt, og jeg har haft sådan nogle fornemmelser flere gange, hvor jeg ikke har kunnet få en be- eller afkræftelse.

Det er svært at beskrive et nuanceret billede af vores forhold, men det er vigtigt for mig at understrege, at vi har det virkelig dejligt i hinandens selskab, og at vi virkelig er gode for hinanden. Derfor ønsker jeg virkelig også, at han skal stole på, at han kan fortælle mig alt, men kan man kræve det af et andet menneske?

Håber du/I kan hjælpe!

M, 24 år

(forkortet af red.)

SVAR:

Kære M

Tak for dine tanker og spørgsmål. Jeg vil gerne komme med nogle tanker og overvejelser, men det er vigtigt for mig at sige, at det er dig selv, der i sidste ende skal mærke efter, hvad der føles rigtigt for jer.

Essentielle grundelementer

Du har rigtig mange gode tanker og overvejelser, og det du beskriver er helt essentielt for et forhold. Det lyder, som om du og din kæreste gennem jeres forhold har arbejdet på kommunikationen og grundlæggende er blevet gode til at tale sammen. Det er utrolig vigtigt, for at forholdet skal kunne fungere.

Tillid og ærlighed er vigtige grundelementer i et forhold, og derfor forstår jeg dit dilemma. Har du talt med ham om, hvorfor der er visse ting, han har svært ved at dele med dig? Mon han er bange for, at du vil smutte, hvis ikke tingene er som først antaget? Er der andre ting på spil? Hvis du er helt inde, som han giver udtryk for, så bør han også dele det med dig, som ikke er rart at dele.

Måske kan det give jer nogle gode input at læse og tale sammen om denne artikel Slip angsten – giv nærheden en chance.

Kan man kræve tillid?

Tillid er noget, der skal opbygges over lang tid og er et af de grundelementer i et forhold, man aldrig bliver færdig med. Tillid er en sårbar størrelse, for den er utrolig svær at bygge op, men så utrolig nem at nedbryde.

Det er et vigtigt spørgsmål, du stiller: “Kan man kræve tillid fra et andet menneske?” Svaret til det må være: Nej, det kan man ikke, men man kan godt forvente det – og det skal du. Jo længere tid, I har været sammen, jo større forventning må I godt have til, at I kan dele alt med hinanden og have denne dybe tillid til hinanden.

Tag tingene op, når de dukker op

Min erfaring er, at hvis ikke man får snakket tingene igennem, vil det vokse sig større inden i dig og måske udvikle sig til noget, der ikke er sundt for jeres forhold. Jeg synes også, det er vigtigt at vise ham, at du ikke bare glider af på den, men at du er interesseret og faktisk kender ham så godt, at du godt ved, når noget ikke er helt rigtigt.

Mit råd til dig er derfor at tage den op med ham. Hvis I påtænker en fremtid sammen, skal I også kunne snakke om de ting, der går jer på, de ting der ikke er rare og som måske sårer den anden. Derudover er det vigtigt, at I løbende afstemmer forventninger til hinanden. Det er så vigtigt for, at man har det godt i et forhold, og at det fungerer.

Læs artiklen Sådan kan I få et bedre kæresteforhold. Den handler netop om at afstemme forventninger til hinanden, men også om, at man skal være hinandens bedste venner, der kan dele alt. Det er med til at styrke jeres forhold.

Overvej din egen tilgang

Når man skal tage svære ting op, er det en god ide at overveje, hvorfor man gør det, og hvordan man gør det. Læs gerne vores artikel Konflikter i parforholdet, som giver nogle guidelines til refleksioner, der kan være gode at gøre sig, inden man tager en konflikt op.

I kan måske også få noget ud af at læse og tale om artiklen Kærlighed i praksis. Den fokuserer på, hvordan vi udtrykker kærlighed til hinanden, altså hvilket kærlighedssprog, vi har. Det har vi nogle gange brug for hjælp til at finde ud af, så vi kan vise vores kærlighed på den måde, vores partner bedst tager imod det.

Konkret vil jeg råde dig til

  • At overveje din egen tilgang og formålet med samtalen
  • At bruge “giraf-sprog” (tal med medfølelse, respekt og overblik) frem for “ulve-sprog” (angriber og anklager).
    Dvs: “Jeg oplever …”, “Det gør mig ked af det, når …”, “Jeg har brug for …” i stedet for “Du gør altid …”, “Du siger altid, at …”, “Du skal gøre sådan og sådan …”
  • At I læser artiklerne sammen og taler om, hvad I kan bruge i jeres forhold
  • At tage problemerne op, når de kommer
  • At forvente gensidig ærlighed og tillid
  • At overveje at tage på et PREP-kursus sammen med din kæreste. Det har hjulpet rigtig mange par til en endnu bedre kommunikation.

Jeg håber, tingene løser sig for jer.

Mange hilsener
Tabita Olesen